آموزش تعمیرات گوشی, تبلت, موبایل, وبلاگ

دستگاه‌های تاشو با نمایشگر دوگانه تبلت‌ها را از دور خارج می‌کنند – تعمیرات موبایل 118

[ad_1]

گوشی‌ها از صفحه کلیدهای مجازی بهره می‌برند و لپ‌تاپ‌ها از طراحی تاشو برخوردار هستند. با پیشرفت فناوری، نسل بعدی دستگاه‌های موبایل تجاری مجهز به هر دوی این ویژگی‌ها خواهند بود. ممکن است برخی این ایده را هنوز زودهنگام بدانند؛ اما یک دستگاه موبایل تاشو با نمایشگر دوگانه، ایده‌ی چندان غیر معمولی به نظر نمی‌رسد. سازندگان گوشی هوشمند خواستار فضای حداکثری برای نمایشگرها هستند و این فرم فکتور، ابعاد نمایشگر یک گوشی موبایل را دو برابر و به اندازه‌ی یک تبلت کوچک افزایش می‌دهد.

در طرف مقابل، سازندگان تبلت خواستار سبکی و قابلیت حمل و نقل هستند. یک تبلت تاشو با نمایشگر دوگانه را می‌توان از وسط تا کرد و به‌راحتی در جیب جا داد. گذشته از این، موبایل‌های تاشو با نمایشگر دوگانه به‌شدت انعطاف‌پذیر هستند و استفاده از آن‌ها به‌صورت بالقوه در ۸ حالت مختلف امکان‌پذیر است:

حالت گوشی: با تا کردن دستگاه، می‌توانید آن را کنار گوش خود نگه دارید و با تلفن صحبت کنید.

حالت لپ‌تاپ: با نیمه‌باز کردن دستگاه، قسمت پایین آن به صفحه‌کلید مجازی و قسمت بالا به نمایشگر و محل نمایش اپلیکیشن‌ها و آیکون‌ها تبدیل می‌شود.

حالت کتاب: دستگاه به‌صورت نیمه و در حالت لپ‌تاپ باز می‌شود؛ اما با نگاه داشتن نمایشگرها در حالت عمودی، دستگاه به یک کتاب با دو نمایشگر در نقش صفحات کتاب تبدیل می‌شود.

حالت تک‌کاربره با دو نمایشگر: دستگاه یا به‌صورت نیمه یا کامل باز می‌شود و هر نمایشگر یک اپلیکیشن متفاوت را اجرا می‌کند. برای مثال، نمایشگر بالایی می‌تواند تماس ویدئویی را نمایش دهد و نمایشگر پایینی نمایش‌دهنده‌ی اپلیکیشن یادداشت‌برداری باشد.

حالت تبلت: با باز کردن کامل لولا، ابعاد دستگاه دو برابر و هر دو نمایشگر به یک نمایشگر واحد همانند دیگر تبلت‌ها تبدیل می‌شود.

حالت خیمه و تک‌کاربره: دستگاه بیش از ۱۸۰ درجه باز می‌شود و انعطاف‌پذیری لولای نمایشگرها امکان قرارگیری دستگاه در حالت خیمه را فراهم می‌کند. هنگامی که تنها یک نمایشگر روشن باشد، دستگاه به یک گوشی هوشمند معمولی تبدیل می‌شود که بدون نیاز به هیچ وسیله‌ی جانبی در یک زاویه‌ی مناسب قرار گرفته است. در این حالت می‌توان از دستگاه به همراه یک صفحه‌کلید خارجی یا تنها برای نمایش محتوا استفاده کرد. همچنین در این حالت می‌توان از دستگاه به‌عنوان یک ساعت هشدار کنار تختی بهره گرفت.

حالت خیمه و دو کاربره: در این حالت، دستگاه در حالت خیمه و تک‌کاربره‌ باز می‌شود؛ اما هر دو نمایشگر روشن خواهند شد و دو نسخه‌ از یک محتوای یکسان را نمایش خواهند داد. این حالت امکان ارائه یا پرزنت کردن را فراهم می‌کند و هم ارائه‌دهنده و هم مخاطب قادر به مشاهده‌ی یک اسلاید، محتوا یا ویدئوی یکسان در هر دو طرف دستگاه خواهند بود.

حالت گوشی هوشمند: با باز کردن کامل لولا، به‌ صورتی که سطوح خارجی دستگاه روی یکدیگر و نمایشگرها به حالت برعکس پشت به یکدیگر قرار بگیرند و از دو نمایشگر یکی روشن و دیگری خاموش باشد، می‌توان از دستگاه به‌عنوان یک گوشی هوشمند معمولی استفاده کرد.

مفهوم دستگاه‌های تاشو و مجهز به دو نمایشگر، ایده‌ی جدیدی محسوب نمی‌شود. پیشگامان یک لپ‌تاپ برای هر کودک، بنیادی غیر انتفاعی است که با هدف فراهم کردن لپ‌تاپ‌های ارزان‌قیمت و کاربردی و قرار دادن آن‌ها در اختیار کودکان کشورهای درحال‌توسعه تأسیس شده است. این بنیاد حدودا ۱۰ سال پیش، یک لپ‌تاپ مفهومی جذاب به نام X02 توسعه داد که در واقع یک دستگاه تاشو با نمایشگر دوگانه در ابعاد یک لپ‌تاپ کوچک بود. این سازمان حتی یک نمونه‌ی اولیه از این دستگاه را نیز تولید کرد؛ اما ایده‌ی ساخت چنین دستگاهی در آن زمان هنوز زودهنگام بود و موفق نشد پشتیبانی لازم را به‌ دست آورد. در نهایت، ایده‌ی ساخت X02 لغو و به فراموشی سپرده شد.

با این حال، از چند سال پیش، ایده‌ی ساخت گوشی‌ هوشمند اندروید با نمایشگر دوگانه به‌صورت محدود و ابتدایی مطرح شد. کیوکرا اکو (که با نام اسپرینت اکو نیز شناخته می‌شود)، گوشی موبایلی بود که توسط اپراتور اسپرینت در بهار سال ۲۰۱۱ در ایالات متحده به فروش رسید. این دستگاه یک گوشی کوچک با دو نمایشگر ۳.۵ اینچی بود که در حالت تبلت، به یک دستگاه با نمایشگر واحد ۴.۷ اینچی تبدیل می‌شد.

Kyocera Echoکیوکرا اکو

در همان سال، از ایده‌ی ساخت گوشی هوشمندی به نام ایمرج رونمایی و یک نمونه‌ی اولیه از آن با همکاری شرکت‌های ایمرج و فراگ طراحی و تولید شد. نتیجه‌ی کار، یک گوشی اندروید با دو نمایشگر و یک رابط کاربری سفارشی بود. ایمرج با استانداردهای امروزی صنعت موبایل بسیار فاصله داشت و دو نمایشگر آن در کنار یکدیگر یک نمایشگر ۶ اینچی واحد را تشکیل می‌دادند.

یکی از خلاقانه‌ترین دستگاه‌های مجهز به دو نمایشگر، تبلت پی سونی بود که ۵ سال پیش عرضه شد. نمایشگرهای این دستگاه به اندازه‌ای که فناوری آن زمان اجازه می‌داد، از یکدیگر جدا می‌شدند؛ با این حال در اطراف آن‌ها حاشیه‌های بسیار بزرگی وجود داشت. تبلت پی در آن زمان به‌عنوان یک گوشی هوشمند، دستگاه بسیار بزرگ و گران‌قیمتی محسوب می‌شد؛ اما با در نظر گرفتن استاندارهای امروزی صنعت موبایل، ابعاد و قیمت آن کاملا معمولی بود.

Sony Tablet P

سونی تبلت پی

وجه مشترک این ۴ دستگاه این است که تمام آن‌ها هنگامی عرضه شدند که فناوری هنوز به پیشرفت لازم دست نیافته بود. در سال‌های بعد و به‌خصوص در سالی که گذشت، سرانجام برخی از پیشرفت‌های فناوری، امکان ساخت موبایل‌های تاشو با نمایشگر دوگانه را به نحو بهتری فراهم کردند. در ادامه به شرح این پیشرفت‌ها می‌پردازیم.

فناوری لمسی بهتر: کاربران هنگام استفاده از یک صفحه‌کلید، نیازمند بازخوردهای لمسی مناسب هستند. یک صفحه‌کلید مجازی کامل باید مجهز به فناوری لمسی پیشرفته باشد تا احساس لمس صفحه‌کلید واقعی را برای کاربر تداعی کند.

ضخامت کمتر گوشی‌ها: با کاهش ضخامت گوشی‌های هوشمند پیشرفته‌ی امروزی، اکنون می‌توانیم دستگاهی بسازیم که نه‌تنها در حالت عادی ضخامت چندانی ندارد، بلکه با قرار گرفتن دو طرف آن روی یکدیگر نیز همچنان از ضخامت اندکی برخوردار است.

حذف حاشیه‌ها: این مورد بسیار مهم است. پیشرفت فناوری ما را به نقطه‌ای رسانده است که حاشیه‌‌ی گوشی‌ها به‌زودی به‌طور کامل حذف خواهد شد. این مسئله به دستگاه‌های تاشو با نمایشگر دوگانه امکان بهره‌گیری از نمایشگر پیوسته در تمام فضای دو طرف دستگاه می‌دهد.

چندوظیفگی واقعی با سرعت بالا: از آنجا که هر دو نمایشگر در دستگاه‌های تاشو اغلب دو پردازش مختلف را بر عهده می‌گیرند، نیازمند قدرت لازم برای چندوظیفگی واقعی با عملکرد مناسب هستند. امروزه به لطف تراشه‌های قدرتمند کوالکام و اینتل، این مسئله امکان‌پذیر شده است.

احراز هویت بیومتریک بدون نیاز به اشغال فضا: استفاده از تشخیص چهره همانند فیس آی‌دی آیفون ۱۰ یا اثر انگشت یکپارچه با نمایشگر همانند فناوری سیناپتیکس، امکان بهره‌گیری از احراز هویت بیومتریک را بدون نیاز به اختصاص فضای حاشیه‌ای برای موبایل‌های تاشو با نمایشگر دوگانه فراهم می‌کند.

با پیشرفت روزافزون فناوری، شرکت‌های مطرح در این عرصه به ساخت و عرضه‌ی دستگاه‌های تاشو با نمایشگر دوگانه بیش از پیش نزدیک می‌شوند. تمام شرکت‌های بزرگ سازنده‌ی گوشی همراه برای سال‌ها در فکر عرضه‌ی چنین محصولی بوده‌اند. در ادامه، به بررسی عملکرد برخی از شرکت‌ها در این زمینه می‌پردازیم.

مایکروسافت

مقاله‌ی مرتبط:

ردموندی‌ها اخیرا پتنتی برای یک لولای خلاقانه مخصوص دستگاهی تاشو به ثبت رسانده‌اند. برخی گمانه‌زنی‌ها اشاره دارند که این لولا مخصوص نمایشگر دوگانه‌ی سرفیس فون خواهد بود. در همین رابطه، چندی پیش دیوید بریر، طراح معروف اینترنتی، بر اساس همین پتنت،ظاهر احتمالی سرفیس فون را در قالب تصاویر رندر طراحی و در توییتر منتشر کرد.

Surface Phone

تصویر رندر سرفیس فون

این لولا ابتکار خلاقانه‌ای به شمار می‌رود؛ زیرا با باز کردن دستگاه، هر دو نمایشگر آن به یک نمایشگر واحد تبدیل می‌شوند و تقریبا هیچ فاصله‌ای بین آن‌ها قرار نمی‌گیرد.

اگر به یاد داشته باشید، مایکروسافت در سال ۲۰۰۹ با طرح مفهومی یک تبلت تاشو با نمایشگر دوگانه و مبتنی بر قلم لمسی به نام کوریر (Courier)، تلاش کرد موج جدیدی در دنیای فناوری ایجاد کند. کوریر یک دستگاه مفهومی همه‌کاره نبود؛ اما طبق ویدئویی که از نحوه‌ی کارکرد آن منتشر شده بود، مایکروسافت رؤیای ساخت دستگاهی با قابلیت‌های ویژه همچون یادداشت‌برداری در سر داشت.

گوگل

ماه گذشته، گوگل پتنتی برای یک تبلت بسیار متفاوت و مجهز به دو نمایشگر به ثبت رساند. ابتکار گوگل در خلق چنین تبلتی تا حدی عجیب و البته نوآورانه است. بدین صورت که دو نمایشگر دستگاه را می‌توان از یکدیگر جدا و از هرکدام به‌عنوان یک تبلت مجزا استفاده کرد. با این حال، این دو نمایشگر هنگام اتصال به یکدیگر، یک تبلت واحد را با اندازه‌ی نمایشگر دو برابر تشکیل می‌دهند. علاوه بر این، می‌توان از نمایشگر زیرین به‌عنوان صفحه‌کلید مجازی و تاچ‌پد نیز استفاده کرد. هنگام اتصال دو نمایشگر، هر دوی آن‌ها از قدرت یکدیگر بهره‌مند می‌شوند و شارژ آن‌ها با یک اتصال شارژ امکان‌پذیر می‌شود.

سامسونگ

مقاله‌ی مرتبط:

شایعات حکایت از این دارند که غول کره‌ای در نمایشگاه 2018 CES از یک گوشی هوشمند تاشو با نمایشگر دوگانه رونمایی خواهد کرد. بنا به گزارش‌ها، این شرکت سال‌ها مشغول کار روی گوشی‌های تاشو بوده است و احتمال می‌رود سرانجام یک نمونه‌ی واقعی از آن‌ها را نیمه‌ی نخست امسال به بازار عرضه کند.

با این حال یک احتمال قوی دیگر این است که دستگاه مد نظر سامسونگ، یک گوشی تاشو همانند آنچه تاکنون دیده‌ایم نباشد؛ بلکه احتمالا آن‌ها قصد تجدید ساختار گوشی انعطاف‌پذیر خود را دارند. بدین صورت که لولای دستگاه می‌تواند زیر یک نمایشگر منعطف و پیوسته قرار بگیرد که با باز کردن آن، یک گوشی کشیده و نازک در اختیار کاربر قرار می‌گیرد.

با این وجود، احتمال بهره‌گیری سامسونگ از دیگر پتنت‌هایش نیز وجود دارد یا حتی ممکن است چنین دستگاهی فعلا معرفی نشود.

زدتی‌ای

تنها شرکتی که تاکنون موفق به ساخت واقعی‌ترین و تجاری‌ترین دستگاه تاشو شده، کمپانی چینی زدتی‌ای است. در ماه اکتبر، این شرکت از محصولی به نام اکسون ام (Axon M) که یک گوشی با نمایشگر دوگانه است، رونمایی کرد. اکسون ام از دو نمایشگر ۵.۲ اینچی بهره می‌برد و می‌توان آن را در حالت‌های لپ‌تاپ، تبلت یا خیمه به کار گرفت. ابتکاری که زدتی‌ای در ساخت این دستگاه تاشو به کار برده، این است که اکسون ام تنها از یک دوربین برای عکس‌برداری معمولی و گرفتن سلفی یا برقراری تماس ویدئویی بهره می‌گیرد. زدتی‌ای برای این گوشی، یک دوربین فوق‌العاده‌ی ۲۰ مگاپیکسلی در نظر گرفته است.

ZTE Axon M

زدتی‌ای اکسون ام

با این وجود، یک نیمه‌ی گوشی از نیم دیگر ضخامت بیشتری دارد و هنگام بستن، ضخامت کلی آن بیش از حد می‌شود. بنابراین اکسون ام احتمالا از دید برخی یک دستگاه ابتدایی به نظر برسد. همچنین، نمایشگرهای این گوشی نه رو به داخل، بلکه رو به بیرون بسته می‌شوند. در نتیجه، به جای آنکه نمایشگرها روی یکدیگر قرار بگیرند و از افتادن خط و خش و لکه روی آن‌ها جلوگیری شود، هر دوی آن‌ها هنگام بسته شدن پشت به یکدیگر هستند و در معرض آسیب قرار دارند.

علاوه بر این، نمایشگرهای این دستگاه بدون حاشیه نیستند؛ در نتیجه آن‌ها از وسط دقیقا با همدیگر یکی نمی‌شوند و هنگام باز شدن بین آن‌ها یک فاصله و حاشیه‌ی نازک قرار می‌گیرد. این فاصله موجب می‌شود هنگام استفاده از گوشی در حالت تبلت، نمایشگر دستگاه پیوسته نباشد و حس در دست‌گیری یک دستگاه واحد به کاربر القا نشود.

با این حال، تلاش زدتی‌ای برای ساخت یک دستگاه تاشو واقعی و هموار کردن بیش از پیش مسیر برای دیگر بازیگران، شایسته‌ی تحسین است.

اپل

در نهایت، آخرین شرکت مطرح در این زمینه کوپرتنیونشین‌ها هستند. اپل پتنت‌های اختصاصی خود را برای دستگاه‌های تاشو با نمایشگر دوگانه در اختیار دارد. پتنت‌های این شرکت همانند نمونه‌های سامسونگ، اشاره به یک دستگاه مجهز به نمایشگر انعطاف‌پذیر دارند.

خداحافظی با تبلت‌

تبلت‌ها فعلا در کنار ما ادامه‌ی حیات خواهند داد؛ اما در صورتی که موبایل‌های تاشو با نمایشگر دوگانه به جریان اصلی تبدیل شوند، تبلت‌های میان‌رده به تدریج کنار خواهند رفت و دستیارهای دیجیتال شخصی و رایانه‌های جیبی جای آن‌ها را خواهند گرفت.

با این وجود، به نظر می‌رسد در بازار تبلت‌های پیشرفته و گران‌قیمت نظیر آیپد پرو یا تبلت‌های پایین‌رده و مقرون‌به‌صرفه نظیر سری آمازون فایر، تقاضا همچنان حفظ شود. اما بازار تبلت‌های میان‌رده به تصرف گوشی‌های هوشمند تاشو با نمایشگر دوگانه درخواهد آمد؛ زیرا در هر زمان می‌توان از آن‌ها به‌عنوان تبلت نیز استفاده کرد. در نتیجه در سال پیش‌رو، اولین موج گوشی‌های تاشو با نمایشگر دوگانه از راه خواهد رسید و در عین حال، تبلت‌ها نیز به‌تدریج محبوبیت و نفوذ خود را از دست خواهند داد.

[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.