باتری, موبایل, وبلاگ

چرا باتری گوشی به سرعت تخلیه می‌شود؟

چرا باتری گوشی به سرعت تخلیه می‌شود؟

هرچه اندازه دستگاه موبایل بزرگتر می‌شود، باتری نیز بزرگتر شده و متقابل آن، میزان مصرف انرژی باتری نیز افزایش پیدا می‌کند. امروزه میزان دوام باتری یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های هر دستگاه موبایل از نظر کاربران است. بدیهی است که با افزایش استفاده روزمره از دستگاه موبایل، شارژ باتری نیز سریع‌تر تخلیه می‌شود، اما این نباید بدین معنا باشد که در طول روز چندین بار گوشی خود را به برق بزنیم تا شارژ شود. چرا باتری گوشی به سرعت تخلیه می‌شود؟ در این مقاله همراه ما باشید تا علل آن را بررسی و رفع کنیم.

ما اینجا هستیم تا عمده‌ترین دلایل تخلیه سریع شارژ باتری را با شما مطرح کنیم و سپس راهکارهایی را بررسی کنیم که از این طریق می‌توانیم شارژ باتری را برای مدت بیشتری نگه داریم.

چند دلیل اصلی که شارژ باتری به سرعت خالی می‌شود:

  1. صفحه نمایش
  2. سرویس فعال
  3. برنامه‌های کاربردی
  4. سن دستگاه موبایل
  5. سایر مواردی که موجب کم شدن شارژ باتری می‌شوند.

1-صفحه نمایش

صفحه نمایش در تخلیه شارژ باتری رتبه اول را دارد. هرچه اندازه صفحه نمایش بزرگتر می‌شود، سرعت تخلیه شارژ باتری نیز افزایش می‌یابد. صفحه نمایش‌های بزرگتر پیکسل‌های نوری بزرگتری دارند و از تنوع رنگ بیشتری برخوردار هستند. همین موضوع دلیل اصلی خالی شدن شارژ باتری با نرخ بیشتری در این نوع دستگاه‌های موبایل است. اکنون حتی تلفن‌هایی با صفحه نمایش تاشو و یا صفحه نمایش‌های دوتایی نیز وارد بازار شده‌اند که در صورت عدم لزوم، می‌توان یکی از صفحات نمایش را خاموش کرد تا شارژ کمتری مصرف شود. با این همه اما، صفحه نمایش هنوز بیشترین مصرف کننده شارژ باتری است.

Display on discharging the phone battery

نحوه بررسی میزان مصرف باتری:

  1. به قسمت تنظیمات بروید.
  2. باتری را انتخاب کنید.
  3. دکمه سه نقطه در گوشه سمت راست بالا را بزنید.
  4. روی میزان مصرف باتری کلیک کنید.
  5. دکمه سه نقطه در گوشه سمت راست بالا را بزنید.
  6. روی نمایش استفاده کامل از دستگاه کلیک کنید.

میزان مصرف باتری خود را در زمان‌های متفاوت بررسی کنید. می‌بینید که اکثر اوقات صفحه نمایش در جایگاه اول قرار دارد. در این مرحله، دستگاه موبایل من صفحه نمایش را با نرخ استفاده 72% از باتری به عنوان مصرف کننده اصلی شناخته است. متاسفانه از آنجا که فناوری صفحه نمایش با سرعت بیشتری نسبت به فناوری باتری در حال رشد است، باید با این مشکل کنار بیاییم و سعی کنیم شارژ باتری را به نحوی بیشتر حفظ کنیم.

نکاتی برای کاهش میزان مصرف شارژ باتری توسط صفحه نمایش

  1. کاهش میزان روشنایی صفحه نمایش: کم کردن نور صفحه نمایش به شارژ باتری کمک می‌کند تا دیرتر تخلیه شود.
  2. استفاده از روشنایی تطبیقی: از ویژگی تنظیم خودکار نور صفحه نمایش استفاده کنید. در این صورت نور صفحه نمایش مطابق با نور محیط تنظیم می‌شود و از مصرف مازاد شارژ باتری جلوگیری می‌شود.
  3. کاهش نرخ به روزرسانی صفحه نمایش: برخی از دستگاه موبایل دارای صفحه نمایش با ویژگی به روزرسانی هستند. با غیرفعال کردن این ویژگی، می‌توان در مصرف شارژ باتری صرفه‌جویی کرد.
  4. کاهش زمان قفل خودکار: با کاهش زمان قفل خودکار صفحه نمایش، به مصرف کمتر شارژ باتری کمک کنید.
  5. تصاویر پس‌زمینه متحرک: این تصاویر زیبا و بسیار جذاب هستند اما با انتخاب چنین تصاویری، گویی دستگاه موبایل همواره در حال پخش فیلم است. پس شارژ باتری به سرعت تخلیه می‌شود.
  6. استفاده از تصویر پس‌زمینه مشکی: اگر صفحه نمایش دستگاه موبایل شما از نوع AMOLED است، استفاده از پس‌زمینه به رنگ مشکی توصیه می‌شود. زیرا در این صورت صفحه نمایش نیازی به فعال کردن پیکسل‌های رنگی ندارد.
  7. استفاده از صفحه نمایش کوچکتر: برخی از دستگاه‌های موبایل همانند سامسونگ گلکسی Z Fold2 و موتورولا Razr 5G دارای نمایشگرهای بیرونی کوچکتر هستند. در صورتی که نیاز به صفحه نمایش بزرگ ندارید، می‌توانید با انتخاب صفحه نمایش کوچکتر در مصرف باتری صرفه‌جویی کنید.

2-سرویس فعال

مناطقی که در آن‌ها آنتن دهی سیمکارت به سختی انجام می‌شود، نواحی قاتل شارژ باتری هستند. در این نواحی دستگاه موبایل دائما در تلاش برای برقراری ارتباط با برج‌های مخابراتی اطراف است تا آنتن بیشتری در اختیار مصرف‌کننده قرار دهد. این نوع سرویس فعال در دستگاه موبایل سبب تخلیه شدن سریع شارژ باتری می‌شود.

نقش سرویس فعال در تخلیه سریع شارژ باتری

اگر در محلی زندگی می‌کنید که آنتن‌دهی ضعیف است، اگر در یک ساختمان مسکونی بزرگ کار می‌کنید و یا در مناطقی با خدمات آنتن‌دهی زیاد رفت و آمد می‌کنید، احتمال نابودی باتری دستگاه موبایل شما بیشتر است.

نحوه بهبود سیگنال آنتن برای جلوگیری از کاهش شارژ باتری

  1. تغییر کاربری سیمکارت: با کمی جستجو می‌توانید دریابید که کدام شرکت مخابراتی در محله زندگی و یا کار شما دارای آنتن‌های مخابراتی قوی‌تری است و در نتیجه آنتن‌دهی سیمکارت‌های آن بهتر است. در این صورت با تعویض سیمکارت خود به دیرتر خالی شدن باتری دستگاه موبایل کمک کنید.
  2. حالت پرواز: ویژگی حالت پرواز به آنتن دستگاه موبایل استراحت می‌دهد. همه اتصال‌ها را خاموش کنید. در این صورت دستگاه موبایل در تلاش مداوم برای برقراری ارتباط نیست. همچنین می‌توانید از ابزارهای هوشمند همانند IFTTT برای خودکار کردن روشن شدن حالت پرواز بر اساس موقعیت خود، استفاده کنید.
  3. توسعه‌دهنده شبکه: اغلب شرکت‌های مخابراتی، توسعه‌دهنده‌های شبکه را ارائه می‌دهند تا میزان آنتن را افزایش دهند. اگر برای مدت طولانی در مکانی با سرویس آنتن‌دهی نامناسب هستید، یکی از این توسعه‌دهنده‌ها را انتخاب و تهیه کنید. شما می‌توانید با قرار دادن این توسعه‌دهنده در محلی که بیشترین ساعات خود در روز را در آن می‌گذرانید، به تقویت آنتن دستگاه موبایل خود کمک کنید.
  4. تقویت‌کننده سیگنال: تقویت‌کننده‌های سیگنال ممکن است گران قیمت باشند، اما به نسبت قیمتی که دارند، بسیار کاربردی و مفید می‌باشند. این محصولات میزان دریافت آنتن توسط دستگاه موبایل را تقویت می‌کنند. بدین ترتیب سیگنال از طریق یک آنتن داخلی درون منزل پخش می‌شود. از مزایای این دستگاه می‌توان به گزینه محبوب فعال‌سازی برای چند اتاق اشاره کرد.

3- برنامه‌ها و خدمات پس‌زمینه

برخی از برنامه‌هایی که در دستگاه موبایل نصب می‌کنیم، میزان بیشتری باتری مصرف می‌کنند. این برنامه‌ها را در قدم اول شناسایی کنید. عموما برنامه‌هایی همچون Netflix، Youtube و بازی‌های گرافیکی سنگین، سبب تخلیه شارژ باتری با سرعت بیشتری می‌شوند. برای جلوگیری از مصرف بی‌رویه باتری می‌توانید استفاده از این برنامه‌ها را کاهش دهید.

برخی از برنامه‌ها، حتی بدون استفاده فعال نیز سبب کاهش شارژ باتری می‌شوند. برنامه‌هایی همانند Instagram، Messenger، Facebook و WhatsApp از جمله این برنامه‌ها هستند. سرویس‌های ارتباطی تعریف شده در این دسته برنامه‌ها سعی دارند که همیشه به روز باشند و این بدان معناست که برنامه‌های مذکور همواره در حافظه دستگاه موبایل در حال فعالیت هستند. این فعالیت مداوم سبب تخلیه سریع‌تر شارژ باتری می‌شود.

برنامه‌ها و خدمات پس‌زمینه

نحوه برطرف کردن این مشکل

همه ما می‌دانیم که با گسترش شبکه‌های اجتماعی، وابستگی به آن‌ها و اخباری که در دسترس ما می‌گذارند نیز، افزایش یافته است. اما چطور می‌توان با استفاده صحیح از این برنامه‌ها به کاهش نرخ تخلیه شارژ باتری کمک کرد؟

  1. کاهش بارگیری‌های دستگاه موبایل: تحقیقات نشان می‌دهد که ما فقط از 20% برنامه‌هایی که بر روی دستگاه موبایل خود نصب کرده‌ایم، استفاده می‌کنیم. پس در اولین فرصت به تمیز کردن حافظه دستگاه موبایل خود بپردازید. برنامه‌های اضافه را پاک کنید تا نتوانند شارژ باتری را کاهش دهند.
  2. متوقف کردن برنامه‌ها از کار در پس‌زمینه: اگر متوجه شدید که برنامه‌ای بیشترین میزان استفاده از باتری را دارد، می‌توانید میزان فعالیت آن را به طریق زیر محدود کنید:

تنظیمات > برنامه‌ها و اعلان‌ها > انتخاب برنامه مورد نظر > تنظیمات پیشرفته > باتری > محدودیت پس‌زمینه > محدود کردن.

اطلاع داشته باشید که با این کار، برخی از ویژگی‌ها و قابلیت‌های برنامه از دسترس خارج می‌شود زیرا برنامه در این روی به اصطلاح به خواب می‌رود.

      3.  بستن برنامه‌ها: اگرچه دستگاه‌‌های موبایل با سیستم عامل اندروید با هدف استفاده همزمان از چند برنامه ساخته می‌شوند، اما می‌توان با بستن برنامه‌های اضافه که دیگر نیازی به استفاده از آن‌ها نداریم، به حفظ بیشتر شارژ باتری کمک کنیم. برخی برنامه‌ها که به صورت دائم در حال پردازش در دستگاه موبایل هستند را می‌توان از طریق روش زیر، به صورت غیرفعال درآورد

تنظیمات > برنامه‌ها و اعلان‌ها > انتخاب برنامه مورد نظر > توقف اجباری برنامه.

       4. مراقب مدت زمان استفاده خود از برنامه‌ها باشید: گاهی اوقات می‌گوییم که می‌خواهیم عمر باتری بهتر شود، اما همچنان در حال استفاده از برنامه‌هایی سنگین مثل بازی‌ها هستیم و یا ساعت‌ها را در شبکه‌های اجتماعی می‌گذرانیم. مراقب برنامه‌های مورد استفاده و مدت زمان استفاده از آن‌ها باشید.

4- دستگاه موبایل شما چند ساله است؟

تلفن هوشمند شما چند ساله است؟ به عبارت دیگر باتری این دستگاه موبایل چند سال سن دارد؟ باتری‌های تلفن‌های همراه با گذشت زمان عملکرد خود را از دست می‌دهند. هرچه باتری سن بیشتری داشته باشد، میزان کارآیی آن نیز کمتر خواهد بود.

هربار که باتری را شارژ می‌کنید، یک یا دو ثانیه از حداکثر ظرفیت باتری تلفن خود را از بین می‌برید. باتری‌ها برای ذخیره و پردازش انرژی از واکنش شیمیایی استفاده می‌کنند و باید بدانید که هیچ‌ واکنش شیمیایی در دنیا بدون نرخ اتلافی نیست. شاید اندکی عجیب به نظر برسد اما یکی از دلایل اصلی ضعیف شدن باتری با افزایش سن آن، همین است.

دستگاه موبایل شما چند ساله است؟

نحوه برطرف کردن این مشکل

  1. خرید یک دستگاه موبایل جدید: شاید شنیدن این جمله خوشایند نباشد. اما یکی از روش‌های برطرف کردن این مشکل، خرید دستگاه موبایل جدید است. باتری در دستگاه موبایل جدید قدرتمند و به اصطلاح جوان است و می‌تواند شارژ را بهتر در خود ذخیره کند.
  2. تعویض باتری موبایل: امروزه دستگاه‌های موبایل با باتری‌های قابل تعویض نایاب هستند. در صورتی که دستگاه موبایل شما این قابلیت را دارد که باتری آن را تعویض کنید، در انجام این کار کوتاهی نکنید. در صورتی که دستگاه موبایل شما از این قابلیت برخوردار نیست، می‌توانید از یک متخصص تعمیر دستگاه موبایل کمک بگیرید. آن‌ها می‌توانند با کمک تجهیزات و دانش خود، باتری قدیمی را با یک باتری نو تعویض کنند.

5- دیگر دلایل کاهش شارژ باتری

بلوتوث، GPS و Wi-Fi: چندین بار در طول روز از این باتری‌ها استفاده می‌کنید؟ در اکثر مواقع این گزینه‌ها همیشه فعال و روشن هستند. اما آیا به‌طور مداوم در حال استفاده از آن‌ها هستیم؟   GPS، بلوتوث و Wi-Fi دائما از شارژ باتری استفاده می‌کنند. شما می‌توانید با خاموش کردن این گزینه‌ها به ذخیره شارژ باتری کمک کنید.

دیگر دلایل کاهش شارژ باتری

  1. دوربین: عکسبرداری و فیلمبرداری به مقدار زیادی شارژ باتری نیاز دارد. از انجام این کار به‌طور دائم خودداری کنید تا نرخ کاهش شارژ باتری نیز کاهش یابد.
  2. سرمای هوا: سرد بودن هوای محیط اطراف، به کاهش سریع‌تر شارژ باتری منجر می‌شود. راجر گورنی، مالک شرکت Arctic Tech Solutions در مصاحبه‌ای بیان کرده که باتری‌های یون-لیتیومی توانایی تخلیه برق در سرمای شدید را ندارند. همین امر سبب می‌شود که اگر باتری مدت زمان زیادی در سرما باشد، کارایی آن به شدت کاهش یابد. یک راه‌حل مناسب برای برطرف کردن این مشکل این است که در سرما، دستگاه موبایل را نزدیک به بدن خود قرار دهید تا اندکی گرم شود.
  3. به روز باشید: به روزرسانی نرم‌افزارهای دستگاه موبایل، اغلب با بهبود عمر باتری همراه است. بنابراین بهتر است تلفن خود را همیشه به آخرین نسخه موجود نرم‌افزار به روز کنید.
  4. تهیه شارژر قابل حمل: یک شارژر قابل همراه می‌تواند شارژ باتری شما را برای مدت طولانی تضمین کند، بدون آنکه نیاز باشد به جریان برق دسترسی داشته باشید.

کلام آخر

یاد گرفتیم که در صورت انجام ندادن چه کارهایی می‌توانیم از شارژ باتری گوشی خود به درستی استفاده کنیم. میزان شارژدهی باتری‎‌های موبایل با هم متفاوت هستند. اما با رعایت کردن برخی نکات می‌توانیم مدت زمان بیشتری از باتری گوشی خود استفاده کنیم و می‌دانیم که برای طولانی شدن عمر باتری چه کارهایی را انجام ندهیم. باتری گوشی عمر محدودی دارد. پس از گذشت 2 سال استفاده از باتری، به مرور شارژدهی آن کم می‌شود. در صورتی که شارژ باتری گوشی در کار شما تداخل ایجاد کرده است می‌توانید با تعویض باتری گوشی، مجدد از موبایل خود استفاده کنید. تعویض باتری تلفن همراه در مجموعه تعمیرات 118 انجام می‌شود و شما می ‌توانید با خیالی آسوده تعمیر دستگاه خود را به ما بسپارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.