وبلاگ

آموزش تعمیرات موبایل: دلایل عدم جیلبریک آیفون

آموزش تعمیرات آیفون، دلایل عدم جیلبریک آیفون

چرا نباید آیفون خود را جیلبریک کنید؟ دلایل عدم جیلبریک نمودن آیفون چیست؟ منظور از جیلبریک چه می باشد؟ اگر بخواهیم دو سیستم عامل اندروید و iOS را با یکدیگر از نظر امنیت بررسی کنیم مسلما سیستم عامل iOS را انتخاب می کنیم. دلیل این امر را نیز می توان به محدودیت های دسترسی برای کاربران آن در نظر گرفت. توجه بسیار زیاد App Store  در اجازه ندادن به نصب نرم افزارهایی که از نظر امنیتی مشکل دارند باعث افزایش این امنیت می شود. در آموزش تعمیرات آیفون تصمیم داریم که بر روی Jaillbreak تمرکز نموده و با انجام ندادن این کار به تعمیر آیفون و تعمیر آیپد خود بپردازیم.

منظور از جیلبریک چه می باشد؟

پیش از این در مقاله آموزش تعمیرات موبایل: آنلاک آیفون با Piano Passcode این واژه را توضیح داده بودیم. اکنون یک بار دیگر به این موضوع می پردازیم. به عبارت دیگر، جیلبریک یعنی رفع محدودیت‌های اعمال شده بر روی دستگاه می باشد که با این کار امکاناتی را به دستگاه خود اضافه می کنید. با این کار اپلیکیشن‌ها دسترسی بیشتری به هسته سیستم‌عامل بدست می آورند. برای نمونه، بعضی از اپلیکیشن‌ها در زمان جیلبریک نبودن دستگاه، برای دسترسی به لیست مخاطبین از شما اجازه کسب می نمایند. تا زمانی که به اپلیکیشن اجازه ندهید، آن اپلیکیشن نمی‌تواند وارد لیست مخاطبین شما بشود، اما در حالت جیلبریک این کارها لازم نیست. در تعمیرات 118 تصمیم داریم با دلایل عدم جیلبریک نمودن دستگاه آشنا شویم.

دسترسی همه به پسورد root

از بدترین موارد، پسورد Root می باشد، که برای مدتی عبارت alpine میباشد. و اپل هم تغییری در آن ایجاد نکرده است و هر فردی با داشتن آن به‌راحتی وارد هسته سیستم‌عامل میشود. بسیاری از افراد، این رمز عبور را پس از جیلبریک تغییر نمی دهند. با فراموش نمودن این کارباعث هدف قرار گرفتن از طرف دیگران می شوند.

اپ های شخص ثالث

اپهایی که خارج از App Store قرار دارند و نصب می شوند. چون نظارتی بر روی آن نیست، می تواند شامل بدافزار و باعث کاهش امنیت دستگاهتان شود. وقتی شما نرم‌افزاری را از App Store دریافت نمایید، از امن بودن آن نرم افزار اطمینان دارید و مطمئن هستید این نرم افزار توسط افراد حرفه ای ایجاد شده است. اما چنین موردی در نرم‌افزارهای خارجی (Third-Party) وجود ندارد. مثلا بدافزار AdThief اخیراً در Cydia نزدیک به ۷۵ هزار دستگاه را آلوده نموده است.

امن نبودن کامل App Store

وقتی یک اپ را در هر صورتی نصب کنید به اطلاعات شما دسترسی دارد ولی اگر از App Store دانلود شود اطمینان بیشتری دارد. ولی اگر دستگاه شما جیلبریک نباشد. باز هم امکان دارد بعضی از نرم‌افزارها شناسایی نشوند و  بتوانند روی آیفونتان اثر بگذارند. اگر دستگاه شما Jailbreak باشد، شانس آلوده شدن به بدافزار را بیشتر میکند. یک تیم تحقیقاتی نشان داده است که یک بدافزار با نام Jekyll در App Store قرار دارد و پس از ثبت در App Store،‌ بصورت خودکار کدهایش را تغییر میدهد و به بدافزار تبدیل میگردد. با این وضعیت دستگاهی که جیلبریک می باشد به راحتی صدمه می بیند.

عدم قابلیت بروزرسانی

یک گوشی جیلبریک شده، دیگر قادر به دریافت بسته‌های بروزرسانی نمیباشد. از طرفی اکثر این بسته‌ها، دارای اصلاحات امنیتی می باشند. بیشتر کاربرانی که اقدام به Jailbreak می‌کنند، تا زمانی که نسخه بعدی نرم‌افزار جیلبریک آماده نشود، دستگاه خود را به نسخه بالاتر نمی توانند بروزرسانی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.