وبلاگ

تعمیرات موبایل : امکان توسعه سخت‌افزارهای جدید رابط مغز و رایانه در ایران

به گزارش تعمیرات موبایل 118 به نقل از گروه علمی باشگاه خبرنگاران پویا؛ حوزه رابط مغز و رایانه یا BCI در سالهای اخیر توجه زیادی را هم از نظر تحقیقات و هم از حیث کاربردهای تجاری به خود معطوف کرده است.

کاربردهای BCI در سه دسته اصلی تقسیم‌بندی می‌شوند؛ سلامت (شامل رصد  مغز و تشخیص بیماریها، کاهش شدت اختلالات شناختی و توانبخشی به معلولان)، رصد و کنترل (هِدسِتهای کنترل ماشینهای مختلف از طریق مغز، ارزیابیهای شناختی با اهداف غیرتشخیصی)، سرگرمی و بازی (هدایت بازی از طریق مغز، ذهن‌خوانی به منظور نگارش افکار و موارد مشابه).

همچنین به رغم سرمایه‌گذاریهایی که در سالهای اخیر انجام شده، محصولات حوزه BCI هنوز به بلوغ کافی دست پیدا نکرده‌اند و بازار این حوزه هنوز گسترش چندانی نیافته است.

بازار BCI در کل جهان در سال 2014، حدود 750 میلیون دلار برآورد شده و پیش‌بینی می‌شود که در سال 2020 به حدود 1.5 میلیارد دلار برسد.

طبق بررسیهای انجام شده، در حال حاضر 10 شرکت ایرانی در حوزه ساخت تجهیزات رصد مغز و تولید نرم‌افزارهای مرتبط با ارزیابیهای شناختی و کاهش شدت اختلالات شناختی فعالیت می‌کنند.

از میان کاربردهای سه‌گانه BCI که برشمرده شد، عمده فعالیتها در کشور بر حوزه سلامت متمرکز بوده است؛ از جمله محصولاتی که در این زمینه در کشور تولید می‌شوند می‌توان به تجهیزات نوروفیدبک، الکتروانسفالوگراف و پروتزهای تحریکی برای افرادی که دچار معلولیت هستند، اشاره کرد.

برخی از شرکتهای مذکور و همچنین تیمهای دانشگاهی در حال تحقیق و توسعه به منظور تولید محصولات و خدماتی در حوزه سرگرمیهای شناختی، تجهیزات توانبخشی متصل به مغز، دیگر سخت‌افزارهای ثبت نشانگرهای عصبی و نورومارکتینگ هستند.

با توجه به اینکه چند شرکت ایرانی فناوریهای لازم برای ثبت و پردازش سیگنالهای الکتریکی مغز را در اختیار دارند، توسعه سخت‌افزارهای جدید در حوزه BCI در کشور امکان‌پذیر است.

همچنین با توجه به حضور و فعالیت متخصصان علوم اعصاب، علوم شناختی و مهندسان طراح محصول در کشور، بازار طراحی خدمات با محوریت محصولات BCI جذابیت بسیار بالایی دارد و بکر بودن این بازار فرصتهای بسیار زیادی را برای توسعه‌دهندگان کسب‌وکار و سرمایه‌گذاری فراهم می‌آورد.

از سوی دیگر، با توجه به جمعیت روبه‌گسترش افرادی که از سرگرمیهای الکترونیک استفاده می‌کنند، تولید نرم‌افزارهای سرگرمی و بازی که از سیگنالهای مغزی بهره می‌گیرند، می‌تواند بازار قابل توجهی در سالهای آینده در کشور داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.