آموزش تعمیرات گوشی

دیگر نیازی به گوشی با باتری قابل تعویض ندارید

در سال‌های گذشته، گوشی‌هایی که از باتری قابل تعویض استفاده می‌کنند، بسیار کم شده است. به نظر می‌رسد این موضوع اهمیتش را هم برای تولیدکنندگان و هم برای مصرف‌کنندگان از دست داده باشد. این روند نشان می‌دهد که قابل تعویض بودن باتری یک گوشی، دیگر مزیتی محسوب نمی‌شود. تا چند سال پیش، این‌که کاربر بتواند به‌راحتی باتری گوشی را جدا کند، یکی از مزایای اصلی گوشی‌های اندروید در مقایسه با آیفون‌های اپل بود. شرکت‌های سازنده نیز از این موضوع برای بازاریابی گوشی‌های خود و تشویق خریداران استفاده می‌کرد؛ اما چه اتفاقی افتاد که این مورد در گوشی‌های اندروید هم از بین رفت؟ اگر بخواهیم خیلی خلاصه پاسخ این سؤال را بدهیم، باید بگوییم واقعا دیگر نیازی به باتری‌ قابل تعویض وجود ندارد.

پیشرفت فناوری باتری‌ها

دلایل زیادی برای تغییر ذکرشده وجود دارد؛ ولی ساده‌ترین و مهم‌ترین دلیل، پیشرفت چشمگیر باتری‌ها طی سال‌های گذشته بوده که نیاز به تعویض آن‌ها را کم کرده است. امروزه باتری‌ها شارژدهی زیادی دارند و از فناوری‌های مختلفی هم استفاده می‌کنند. به‌عنوان‌ مثال، فناوری‌هایی مثل شارژ سریع و شارژ بی‌سیم به‌ نوعی استاندارد در گوشی‌ها تبدیل شده‌اند. این فناوری‌ها کمک می‌کنند که کاربر بتواند حتی بدون نیاز به کابل شارژر و در سریع‌ترین زمان ممکن، گوشی خود را شارژ کند. شارژرهای همراه (Power Bank) نیز همیشه در کنار کاربران هستند؛ درنتیجه، نیاز به باتری دوم کم‌کم اهمیتش را از دست داد.

 

مورد بعدی این است که عمر مفید گوشی‌های موبایل کم شده و هنگامی‌که کارایی باتری گوشی کم می‌شود، کاربران به‌جای تعویض باتری، یک گوشی جدید خریداری می‌کنند. به‌طور متوسط، عمر مفید باتری یک گوشی دو سال است و پس از آن، کارایی خود را از دست می‌دهد؛ اکثر کاربران هم گوشی خود را حداکثر دو سال نگه می‌دارند.

تغییر ذائقه‌ی خرید

مورد بعدی این است که کاربران گوشی‌های موبایل دیگر تمایلی به خرید باتری اضافه برای گوشی خود ندارند. امروزه کاربران ترجیح می‌دهند یک گوشی زیبا و کارآمد بخرند و سپس به سراغ لوازم جانبی مفید مثل کارت حافظه یا دوربین قابل اتصال بروند. شرکت‌های سازنده هم برای اینکه با ذائقه‌ی خریداران همسو باشند، به سراغ تولید لوازم جانبی جدید رفته‌اند و دیگر باتری‌های یدکی تولید نمی‌کند.

جدا از دوربین، پردازنده و نمایشگر، یکی از مهم‌ترین معیارهای انتخاب گوشی برای کاربران، زیبایی و خوش‌دست بودن گوشی است؛ ازاین‌رو، شرکت‌های سازنده به سمت مواد اولیه اعلا و بدنه‌های باریک‌تر رفته‌اند و برای این کار، باتری‌ قابل تعویض فدا شده است. حذف باتری غیر قابل تعویض کمک می‌کند که فضای داخل گوشی بهتر مدیریت شود و امکاناتی مثل مقاومت در برابر نفوذ آب هم به گوشی‌ها اضافه شود. پس از اپل، شرکت‌هایی مثل سامسونگ و اچ‌تی‌سی هم به سراغ حذف باتری‌های قابل تعویض رفته‌اند که می‌توان نتیجه‌ی این موضوع را در تفاوت طراحی بین دو گوشی گلکسی اس ۵ و گلکسی اس ۶ مشاهده کرد. بدنه‌ی زیبا، باریک و ضد آب گلکسی اس ۸ نتیجه‌ی تکامل همین روند بوده است.

ال‌جی یکی از معدود شرکت‌هایی است که دیرتر از بقیه، به سراغ حذف کردن باتری قابل تعویض از گوشی‌هایش رفت. جی ۵ آخرین پرچم‌دار این شرکت بود که باتری قابل تعویض داشت و این موضوع سبب شد که این گوشی نتواند بدنه‌ای به زیبایی پرچم‌داران دیگر (مثل رقیبش یعنی گلکسی اس ۷) داشته باشد و اتفاقا فروش خیلی خوبی هم در جهان نداشت؛ به همین دلیل ال‌جی استراتژی ساخت گوشی‌هایش را تغییر داد و به سمت تولید گوشی‌هایی زیباتر و باکیفیت‌تر با باتری غیرقابل تعویض رفت که نتیجه‌ی این تغییر را می‌توان در گوشی جی ۶ مشاهده کرد.

انتخابی که دیگر اهمیتی ندارد

باتری غیر قابل تعویض دیگر برای خریداران گوشی‌ هوشمند اهمیتی ندارد و نمی‌تواند به‌عنوان ابزاری برای بازاریابی استفاده شود. این مورد سبب شده است که امروزه تجربه‌ی بهتری هنگام کار کردن با گوشی‌ هوشمند داشته باشیم؛ تجربه‌ای که حاضر نخواهیم بود به خاطر تعویض باتری از دست بدهیم.

اگر تعویض باتری هنوز برایتان یکی از معیارهای مهم هنگام خرید گوشی است، مدل‌های زیادی وجود دارند که می‌توانید تهیه کنید؛ ولی باید دور گوشی‌های رده‌بالا و پرچم‌دار را خط بکشید. نظر شما در مورد این موضوع چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.