وبلاگ

چرا هارد گوشی می سوزد؟

چرا هارد گوشی می سوزد؟

اسمارت فون ها امروزه بسیار شبیه به کامپیوترها عمل می کنند و مهم ترین اجزای آن را می توان پردازنده، حافظه و رم دانست. هارد حافظه ی داخلی  برای ذخیره سازی اطلاعات است که درون گوشی ها و تبلت ها قرار می گیرد. در کل گوشی دارای سه نوع حافظه ی RAM، حافظه ی داخلی eMMc و حافظه ی خارجی هستند. در این قسمت ما به بررسی حافظه داخلی (eMMC) یا همان هارد گوشی می پردازیم. eMMC مخفف Embedded MultiMediaCard، به معنی کارت حافظه ی مالتی مدیای داخلی است. منظور از داخلی بودن یعنی این قطعه داخل گوشی قرار گرفته و قابلیت جابه جایی توسط کاربر را ندارد. ویژگی خاص هارد به کنترلر آن مربوط می‌شود که اجازه‌ی بوت کردن سیستم عامل را می‌دهد و لذا برای تبلت‌ها و گوشی‌ها بسیار مناسب است.

چرا هارد گوشی می سوزد؟

چرا هارد گوشی می سوزد؟

زمانی که هارد می سوزد یعنی از نظر الکترونیکی آسیب می بیند و شدت این آسیب تعیین می کند که امکان تعمیر هارد گوشی وجود دارد و یا باید تعویض شود. نوسانات برق  نیز می تواند به هارد آسیب وارد کند و در نتیجه موجب سوختن برد یا آیسی های کنترل و یا هر دو شود. در صورتی که هارد سوخته باشد تمامی اطلاعات شما از بین می رود و قابل بازیابی هم نیست. زمانی که هارد آسیب می بیند دلایل مختلفی را می توان برای آن در نظر گرفت که برخی از آن ها در همه ی گوشی ها یکسان هستند. در صورت استفاده ی درست و رعایت یک سری نکات می توانید از خرابی این قطعه جلوگیری کنید.

دلایل خرابی هارد گوشی

شایع ترین موردی که موجب سوختن هارد گوشی می شود، انجام بازی های گرافیکی سنگین، آب خوردگی و ضربه خوردگی است. همچنین استفاده از شارژر های غیر استاندارد نیز بی تاثیر نیست، این شارژرها دارای آمپر مناسبی نیستند و کیفیت ساخت آن ها بسیار پایین تر از شارژر اصلی است. استفاده از شارژر های غیر استاندارد موجب آسیب دیدگی باتری گوشی نیز می شود و در نتیجه هزینه هایی بیشتری از خرید یک شارژر اصل دارد. همه ی گوشی ها برای شارژ شدن باتری از یک آمپر خاص استفاده می کنند که فقط مختص همان گوشی است و در صورت استفاده از شارژ غیر استاندارد علاوه بر هارد باتری هم آسیب می بیند. به یاد داشته باشید هیچگاه، زمانی که باتری گوشی در حال شارژ است اقدام به ریست فکتوری گوشی نکنید زیرا موجب سوختن هارد می شود.

دلایل خرابی هارد گوشی

علائم خرابی هارد گوشی

آسیب دیدگی هارد با علائمی نشان داده می شود که برای کاربر قابل نمایش است. در صورت مواجه با هر کدام از این موارد گوشی خود را برای بررسی و تعمیر به تعمیرکاری ماهر بسپارید. در مواقعی و بسته به میزان آسیب وارد شده به هارد، امکان تعمیر وجود دارد و شما می توانید با پرداخت هزینه ی کمتری گوشی خود را تعمیر کنید. لازم به ذکر است هیچگاه با استفاده از کلیپ های آموزشی که در اینترنت موجود است اقدام به تعمیر هارد نکنید. زیرا شما اطلاعات کافی نرم افزاری و سخت افزاری گوشی را ندارید و موجب وارد کردن آسیب بیشتر به گوشی می شوید.

علائم خرابی هارد گوشی

تعمیر هارد گوشی

هارد، توسط شرکت های مختلفی مانند سامسونگ، توشیبا، سن دیسک، سامسونگ و SK hynix ساخته می شوند. در بین این شرکت های سازنده، فقط فریمورهای سامسونگ جدا و قابل دسترسی هستند. تعمیرکار می تواند در صورت بد سکتور شدن حافظه، عملیات نرم افزاری را روی آن اجرا کند. بقیه ی شرکت ها فریمور حافظه ی خود را در اختیار ساپورترهای باکس قرار نمی دهند. باکس های پروگرم هارد را Easy JTAG، ATF، Medusa PRO و … تشکیل می دهند که در میان آن ها فقط باکس Easy JTAG کارآمد می باشد. هارد ها توسط آداپتور ها به باکس شناخته می شوند و توسط نرم افزار آن باکس می توان عملیات را روی آن انجام داد که شامل پروگرم و … می باشد. تعمیر هارد گوشی هوشمند، بسیار نخصصی و حساس است و نیازمند دانش تخصصی و تجربه می باشد که بتواند مشکل را تشخیص داده و تعمیر را انجام دهد.

 

سوال های متداول:

می توان هارد گوشی را ارتقا داد؟

eMMC به مادر برد اصلی دستگاه چسبیده است و امکان ارتقاء آن وجود ندارد.

تست سالم بودن هارد گوشی

برای اینکه مطمئن شوید هارد گوشی شما سالم است، می توانید گوشی را با ستفاده از کابل به کامپیوتر شخصی خود متصل کنید. اگر توانستید به اطلاعات خود دسترسی داشته باشید یعنی هارد سالم است و شما می توانید به کار خود با گوشی ادامه دهید. در غیر این صورت گوشی را برای عیب یابی به مرکزی معتبر بسپارید.

15 دیدگاه در “چرا هارد گوشی می سوزد؟

  1. محسن سلیمانی گفت:

    سلام. من یه گوشی galaxy ace 2 دارم که موقع کار کردن باهاش هنگ کرد و خودش ریستارت شد.اما وقتی بالا اومد، خودکار اومد به صفحه اول اندروید برای انتخاب زبان و در واقع انگار ریست فکتوری شده بود. بعد از اینکه زبان رو انتخاب و به مرحله بعد میرفتم ، ارور میداد و دوباره برمیگشت به صفحه انتخاب زبان. از صفحه بوتلودر هم وایپ کش و ریست فکتوری کردم ولی درست نشد. بعدش به لپ تاپ وصل کردم و دیدم به جای اینکه حافظه کل گوشی فقط ا گیگ شده. چن وقت بعدشم فهمیدم شارژری که استفاده میکردم مشکل داشته. قطعا هاردش خراب شده؟

    1. تعمیرات 118 گفت:

      سلام وقت بخیر
      بله هارد دستگاه اسیب دیده

  2. احسان منصوري گفت:

    با سلام.مدل گوشي من asus zenfone selfie pon ZD551KL هست.وقتي داده ها رو روشن ميكنم ريست ميشه. باطري اون زير بار ولتاژ و آمپرش درست و سالم هست و و قتي به كامپ.تر وصل ميشه ميتونم اطلاعاتش رو ببينم ويا چيزي روي هارد كپي كنم.الان وقتي بخواد لود بشه فقط ريست ميكنه.به نظرتون ويروسي شده و بايد فلش بشه؟ ممنون.

    1. تعمیرات 118 گفت:

      سلام وقت بخیر
      گزینه اول باید باطری تست بشه
      اگه درست نشد هارد دستگاه اسیب دیده

  3. عرفان گفت:

    سلام خدمت شما
    من فکتوری ریست زیر ۲۰ درصد انجام
    دادم ولی الان با گوشی کار میکنم و فعلا مشکلی نداره آیا در آینده متحمل مشکل میشه؟

    1. تعمیرات 118 گفت:

      سلام دوست عزیز
      بله امکانش هست هرچند خیلی کم.

  4. وحید پناهی گفت:

    سلام..گوشی می مکس 64گیگ دارم بعلت اشتباه آپدیت کردن خودم خاموش شد و چندین بار با باکس روشن شده ولی باز خاموش شده اگر هاردش باشه شما هاردشو موجود دارید

    1. تعمیرات 118 گفت:

      سلام
      بله موجود میباشد.
      با شماره 02162935 تماس حاصل نمایید.

  5. meisam گفت:

    سلام
    من شیائومی ردمی نوت 4 (اسنپدراگون) دارم، بعد از نصب برنامه cam scanner گوشیم ریست شد و وقتی روی برند ردمی میاد دوباره ویبره میخوره و ریست میشه و هزار بار همین اتفاق میوفته
    میخواستم بدونم آیا مشکل از هارده و اگه از هارد باشه آیا شما تعویض یا تعمیر می کنید؟
    با فلش کردن درست نمیشه؟
    و اینکه هزینه تقریبیش چقدر میشه؟!

    1. تعمیرات 118 گفت:

      سلام
      ابتدا دستگاهتون باید توسط تکنسین های ما بررسی شود تا ایراد دستگاه شما مشخص گردد.

  6. عیسی قالمق گفت:

    سلام علیکم خسته نباشید گوشی هواوی y336هاردش آسیب دیده می‌خوام بدونم که هارد گوشم درست میشود یا نه ممنون میشم که راهنمایی کنید

    1. تعمیرات 118 گفت:

      سلام
      متاسفانه موجود نیست

  7. علیرضا گفت:

    سلام
    من گوشیم هواوی هست وقتی که روشنش میکنم همین طوری روی آرم هواوی قفل میکنه ما چند بار فلش زدیم بازم درست نشد این مشکل از هارد گوشی است

  8. محمودی گفت:

    سلام ، موقع روشن کردن تبلت Samsung Galaxy Note 10.1 2014(Edition)SM-P601 موزیک لوگو سامسونگ را پخش و مجددا ریست می شود ولی صفحه نمایش چیزی نشان نمی دهد (سیاه است) چند دقیقه یکبار این مورد تکرار می شود تا باطری تبلت تمام شود .
    آیا مشکل از هارد دستگاه است لطفا راهنمایی کنید.
    با سپاس از شما

    1. تعمیرات 118 گفت:

      سلام
      ممکنه هارد باشه
      باید بررسی بشه تا ایراد مشخص بشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.