باتری, موبایل, وبلاگ

عادت های اشتباهی که موجب کم شدن طول عمر باتری موبایل می‌شود!

حتما شما هم به دنبال راهی برای افزایش طول عمر باتری موبایل خود هستید. همه کاربرانی که به حوزه تکنولوژی علاقه‌مند هستند به این فکر می‌کنند که چگونه می‌توانند از باتری گوشی خود بیشتر استفاده کنند. با توجه به این که وجود تکنولوژی شارژ سریع توانسته به شارژ شدن باتری در زمان کوتاه تر کمک کند اما باز هم کافی نیست. اما تعویض‌ناپذیر بودن باتری‌های اکثر موبایل‌ها و تبلت‌ها بدان معنا است که عمر سلول‌های لیتیوم‌یونی باتری محصور شده در گوشی ما، هر لحظه در حال کاهش است.

اگر ۱ سال یا بیشتر از عمر گوشی شما می‌گذرد، احتمالا متوجه شده‌اید که شارژ باتری گوشی شما مانند روزهای اولیه خرید دوام نمی‌آورد؛ اما بعد از ۲ سال باتری گوشی‌ شما افت قابل توجه‌ای می‌کند. با این حال برخی گوشی‌ها نیز با طول عمر ۲ سال، با یک‌ بار شارژ شدن یک روز کامل دوام می‌آورند. میزان شارژدهی باتری بعد از ۳ سال کاملا غیر قابل تحمل می‌شود، تا حدی که بر روی پایداری گوشی‌ شما تاثیر می‌گذارد.

متاسفانه پس از مدتی استفاده از باتری گوشی، ظرفیت آن به طور حتم کاهش می‌یابد. چرا باتری گوشی شارژ نگه نمی‌دارد؟ می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. مانند تمام شدن عمر باتری، استفاده نادرست از قطعه و یا نحوه نادرست شارژ باتری گوشی. اگر تا به حال به این فکر کرده‌اید که بهترین روش برای شارژ باتری شما چیست؟ و یا چه کارهایی باعث کوتاه شدن عمر باتری گوشی شما می‌شود؟ پیشنهاد می‌کنیم در ادامه این مقاله با ما همراه باشید. در اینجا چند نکته علمی اثبات شده را برای به حداکثر رساندن عمر باتری گوشی را برای شما بازگو می‌کنیم.

عادت های اشتباهی که موجب کم شدن طول عمر باتری موبایل می‌شود

عادت های اشتباهی که موجب کم شدن طول عمر باتری موبایل می‌شود:

ممکن است به این موضوع فکر کنید که شارژ کردن باتری گوشی بسیار ساده است. زمانی که شارژ باتری تمام می‌شود باید آن را به شارژر وصل کنیم و منتظر بمانیم تا کامل شارژ شود. نمی‌دانیم که همین کار ساده می‌‌تواند در کم شدن شارژدهی باتری اسمارت‌فون‌مان موثر باشد. با تغییر بسیار کوچکی در چرخه شارژ باتری گوشی‌مان می‎توانیم مدت زمان زیادی از باتری گوشی استفاده کنیم.

  1. چرخه شارژ کوتاه راهی است که باید طی کنید.

یک افسانه قدیمی در مورد باتری‌ها وجود دارد که می‌گوید شما برای پاک کردن حافظه باتری، باید کاملا آن را شارژ و دشارژ کنید. این موضوع برای باتری‌های لیتیوم‌یونی کاملا اشتباه است؛ زیرا این بحث فقط یک افسانه بوده که از باتری‌های قدیمی به جا مانده است. شارژ کردن باتری‌های جدید به طور کامل، یا دشارژ کردن آن تا زمانی‌که میزان شارژ به 0 درصد برسد کاملا اشتباه است.

استفاده از چرخه‌های کوتاه شارژ و دشارژ برای باتری‌های لیتیوم‌یون مناسب است و در واقع، می‌تواند مزایای مثبتی برای طول عمر سلول‌های باتری داشته باشد. برای درک این که چطور این موضوع می‌تواند به طول عمر باتری کمک کند، مهم است که ابتدا بدانیم یک باتری چطور شارژ می‌شود.

هنگامی که شارژ شما در حال اتمام است، باتری‌های لیتیوم‌یون جریان ثابتی را به گوشی شما منتقل می‌کنند و با ولتاژ کمتری فعالیت می‌کنند. این ولتاژ با شارژ شدن مجدد باتری به تدریج افزایش می‌یابد و قبل از پر شدن ظرفیت باتری، زمانی‌ که به 70 درصد شارژ رسید تراز می‌شود.

    2. شارژ جزئی برای باتری‌های لیتیوم‌یونی مناسب است.

نکته مهم: فعالیت با ولتاژ پایین برای عمر باتری مفید است. قبل از این که شاهد کاهش عمده ظرفیت باتری خود باشید، تعداد چرخه‌های شارژ را افزایش دهید. طبق اطلاعات منتشر شده، به طور تقریبی کاهش هر 0.1 ولت در ولتاژ سلول باتری چرخه عمر آن را دو برابر می‌کند؛ بنابراین شارژ تلفن در محدوده 30 تا 80 درصد، ولتاژ فعالیت باتری را پایین می‌آورد و طول عمر باتری را طولانی‌تر می‌کند.

پایین بودن ولتاژ باتری به طولانی شدن ظرفیت باتری کمک می‌کند.

  1. سبز: شارژ ولتاژ پایین برای اولین بار ~ 65٪
  2. زرد: شروع ولتاژ ثابت
  3. قرمز: مدت طولانی شارژ ولتاژ بالا برای 15٪ گذشته.

به علاوه “عمق دشارژ” تاثیری مشابه بر روی کل دوره‌های دشارژ، قبل از افت ظرفیت باتری دارد. عمق دشارژ به مقدار مصرف باتری در بین شارژ اشاره دارد. هرچه دشارژ کمتر باشد عمر باتری شما بیشتر خواهد شد. این بدان معنی است که سعی کنید شارژ گوشی را به جای 100 درصد، در محدوده 60 درصد نگه دارید. این عمل باعث می‌شود عمر باتری شما دو برابر شود.

   3. در هر فرصت کوتاهی باتری گوشی را به شارژر متصل کنید.

چرخه‌های شارژ کوتاه اما منظم برای باتری‌های لیتیوم‌یون، بسیار بهتر از چرخه شارژ کامل و طولانی است.

البته نگه داشتن شارژ باتری در محدودی 20 درصدی بین 60 تا 80 برای اکثر افراد عملی نیست؛ اما اگر بتوانید تا جای ممکن با این روش گوشی خود را شارژ کنید، افرایش قابل توجهی در طول عمر باتری خود در دراز مدت مشاهده می‌کنید.

 

شارژ صحیح باتری موبایل

نکته نهایی این است که چرخه‌های شارژ کوچک و منظم برای باتری‌های لیتیوم‌یون، بسیار بهتر از چرخه شارژ کامل و طولانی است.

   4. مدت زمان زیادی گوشی خود را به شارژر نزنید.

اکثر افراد گوشی خود را در طول شب یا در طول روز در شارژ رها می‌کنند؛ اما این کار به چند دلیل توصیه نمی‌شود:

  1.  شارژ کامل باتری باعث از بین رفتن آب‌کاری لیتیوم فلز باتری می‌شود، که در طولانی مدت ثبات باتری را کاهش می‌دهد. همچنین باعث نقص عملکرد سیستم می‌شود.
  2.  رها کردن گوشی در شارژ باعث می‌شود باتری دائما در تنش ولتاژ بالای باتری، در درصد 100 باشد.
  3. همان‌طور که ذکر کردیم باعث ایجاد گرما می‌شود و گرما برای طول عمر باتری مضر است.

   5. شارژ بیش از حد باتری موجب بالا رفتن دمای باتری می‌شود.

ادامه شارژ هنگامی که شارژ باتری تلفن 100٪ است، باعث تنش ولتاژ و دما می‌شود. در حالت کلی زمانی که شارژ باتری گوشی به 100 درصد می‌رسد، باید فرایند شارژ شدن را متوقف کند و زمانی که درصد باتری به زیر 100 رسید، مجددا فرایند شارژ شدن را آغاز کند؛ یا حداقل جریان ورودی به باتری را کاهش دهد.

شارژ بیش از حد باتری موجب بالا رفتن دمای باتری می‌شود.

  1. استفاده از تلفن باعث افزایش کشش جریان می شود و باعث ایجاد یک چرخه کوچک در باتری می شود.
  2. با شارژ 100 درصدی ، این تلفن همچنان 200 میلی آمپر ساعت را به خود اختصاص می دهد تا باتری آن بالا باشد.

ما چند گوشی را بعد از کامل شدن شارژ بررسی کرده‌ایم. آن‌ها بعد از کامل شدن شارژ همچنان جریانی را از آداپتور دریافت می‌کردند. خاموش کردن گوشی نیز در بسیاری از مدل‌ها تفاوتی را در این باره ایجاد نمی‌کند. فقط گوشی ال‌جی‌V30 درحالت خاموش بعد از شارژ 100 درصد، جریان ورودی را به حدود 20 میلی‌آمپر کاهش می‌دهد. در بیشتر گوشی‌ها این عدد به 200 تا 500 میلی‌آمپر می‌رسد.

    6. از شارژ الکی باتری گوشی بپرهیزید.

این حالت زمانی اتفاق می‌افتد که همزمان با شارژ شدن باتری به تماشای فیلم یا بازی بپردازید؛ در این صورت به جای شارژ شدن باتری، میزان شارژ باتری کم می‌شود.

شارژ کردن الکی برای باتری‌ها مضر است؛ زیرا چرخه شارژ را تحریف می‌کند و می‌تواند سیکل‌های کوچکی را به وجود بیاورد. زمانی‌ که بخشی از باتری در چرخه شارژ و دشارژ، در اثر شارژ الکی گیر کند، باعث خرابی بخش مورد نظر باتری می‌شود. از آن بدتر، این گونه شارژ کردن باعث فشار، ولتاژ و گرما می‌شود.

بازی یا تماشای فیلم هنگام شارژ مضر است؛ زیرا چرخه شارژ را تحریف می‌کنند.

بهترین راه برای جلوگیری از بار شارژ انگلی، خاموش کردن دستگاه هنگام شارژ است. به یاد داشته باشید که پس از شارژ کافی باتری آن را از برق بکشید.

    7. گرما دشمن طول عمر باتری است.

در کنار همه موارد بالا، دما نیز یکی از عوامل دخیل در طول عمر باتری است. درست مثل ولتاژ بالا، دمای بالا نیز باتری را تحت فشار قرار می‌دهد و باعث می‌شود سرعت تخلیه شارژ آن خیلی سریع‌تر شود.

به طور مثال سلول‌های باتری که در دمای بین 25 تا 30 درجه سانتی‌گراد فعالیت می‌کنند، بعد از 1 سال 80 درصد ظرفیت خود را حفظ می‌کنند.
اما اگر دمای سلول‌ها به 40 درجه سانتی‌گراد برسد، ظرفیت آن‌ها در یک سال به 65 درصد کاهش پیدا می‌کند. همچنین اگر دمای سلول‌ها به 60 درجه سانتی‌گراد برسد، ظرفیت باتری در عرض 3 ماه به 65 درصد کاهش پیدا می‌کند.

توجه داشته باشید در زمان شارژ کردن گوشی آن را در معرض گرما قرار ندهید؛ زیرا این کار به شدت عمر باتری را کاهش می‌دهد.
بنابراین تلفن را در شب زیر بالش خود رها نکنید و یا در یک روز گرم درون داشبورد ماشین نگذارید.

  1. دمای مناسب برای به حداکثر رساندن عمر چرخه باتری بین 20 تا 50 درجه سانتی‌گراد است.
  2. دمای مناسب برای به حداکثر رساندن عمر چرخه باتری بین 20 تا 45 درجه سانتی‌گراد است.

فناوری‌ شارژ سریع مسئله‌ای بحث برانگیز است؛ زیرا جریان و ولتاژهای بالاتر، قطعا می‌توانند منجر به گرم شدن دستگاه در هنگام شارژ شوند.
اگر تلفن خود را به مدت 15 تا 20 دقیقه توسط فناوری شارژ سریع شارژ کنید، مشکل گرمای بیش از حد نخواهید داشت؛ اما مطمئنا استفاده از شارژ سریع برای شارژ شبانه توصیه نمی‌شود.

بهترین روش برای شارژ گوشی هوشمند شما چیست؟

  1. از شارژ کامل با چرخه کامل (0 تا 100 درصد) و رها کردن گوشی در شارژ از شب تا صبح خودداری کنید. در عوض با چرخه‌های شارژ کوتاه، تلفن خود را مرتب‌تر شارژ کنید.
  2. اتمام شارژ با 80 درصد برای باتری، بهتر از اتمام با 100 درصد شارژ است.
  3. از فناوری‌های شارژ سریع به مدت زیاد و شب تا صبح استفاده نکنید.
  4. گرما قاتل باتری است؛ تلفن خود را هنگام شارژ نپوشانید و آن را از مکان‌های گرم دور نگه دارید.
  5. هنگام شارژ تلفن خود را خاموش کنید، یا حداقل برای جلوگیری از شارژ الکی، در هنگام شارژ شدن گوشی بازی نکنید یا فیلم تماشا نکنید.
  6. از قاب‌های مناسب برای گوشی خود استفاده کنید. برخی از قاب‌ها به دلیل طراحی که دارند موجب فشار آوردن به قطعات گوشی از جمله باتری می‌شوند.

قاب گوشی انواع مختلفی دارند که در برخی از آن ها یک باتری طراحی شده است. به این قاب‌ها، قاب باتری‌دار گوشی گفت می‌شود. این قاب‌ها شارژ مورد نیاز را درون خود نگه می‌دارند و در موقع نیاز باتری گوشی را شارژ می‌کنند. برای نمونه می‌توانید قاب‌های باتری دار سامسونگ گلکسی note 10 plus را ببینید که برای این گوشی خوش دست طراحی شده‌اند.

بهترین روش برای شارژ گوشی هوشمند شما چیست؟

کلام آخر

این روزها فناوری باتری‌های لیتیوم‌یون به خوبی شناخته شده است؛ اما عادت‌ها و افسانه‌های بد هنوز در آگاهی عمومی نفوذ می‌کنند.
اگر چه اکثر این عادت‌ها به طور منفی بر روی عمر باتری تلفن شما در میان مدت تاثیر نمی‌گذارند، اما باید برای به حداکثر رساندن دوام باتری و طول عمر آن، اقدامات احتیاطی بیشتری را انجام دهیم. شما اگر بهترین باتری گوشی با دوام را هم داشته باشید، اگر به درستی از آن استفاده نکنید، مدت زمان کمی طول نمی‌کشد که عمر آن تمام می‌شود. به طور کلی چرخه شارژ منظم در محدوده 30 تا 80 درصد و خنک نگه داشتن تلفن، از موارد اصلی است که باید به خاطر بسپارید.

همانطور که پیشتر به شما گفته این باتری گوشی طول عمر مشخصی دارد که پس از گذشت این زمان عمرش تمام می‌شود. باتری گوشی نمی‌تواند شارژری را درون خود نگه دارد و در مدت زمان کوتاهی موجب خاموش شدن گوشی‌تان می‌شود. در این مواقع دیگر امکان تعمیر باتری گوشی وجود ندارد. از آنجایی که امکان تعویض باتری موبایل وجود دارد شما می‌توانید با جابه جایی این قطعه جانی دوباره به گوشی‌تان بازگردانید. با سپردن، تعویض باتری گوشی به مجموعه تعمیرات 118 می‌توانید از سلامت گوشی خود مطمئن باشید. همچنین امکانات ویژه‌ای را برای شما در نظر گرفته‌ایم که شامل حال شما مشتریان عزیزمان می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.