وبلاگ

آموزش تعمیرات موبایل: بدافزارهای اندروید

آموزش تعمیرات موبایل، تعمیرات گوشی موبایل، بدافزارهای اندروید

امروزه با گسترش استفاده از گوشی های هوشمند و تبلت ها، وابستگی افراد به آنها نیز بیشتر شده است و کلیه کارهای روزمره خود، از قبیل خرید و سفارش کالا را با این وسایل انجام می دهند در کنار این افراد، عده ای سودجو وجود دارند که از این فرصت استفاده نموده و شروع به تولید بدافزارها می نمایند و آنها را در اینترنت انتشار داده و گوشی و تبلت افراد با مشکل مواجه می نمایند. بر اساس آماری که شرکت مک‌آفی اعلام کرده است، در هر ثانیه، 5 بد افزار تولید می شود. بررسی هایی که پایگاه های اطلاع رسانی جهانی در حوزه امنیت سایبری و نیز آسیب پذیری های رایانه‌ای انجام داده است بیانگر وضعیت نگران کننده در این حوزه می باشد. با آموزش تعمیرات موبایل و تعمیرات گوشی موبایل همراه باشید تا با انواع بدافزارها آشنا شوید.

برای اینکه این موارد را بررسی نماییم باید به بررسی بدافزارها پرداخت. بر اساس تحقیقاتی که توسط موسسه PWC انجام گرفته است در سال 2014 حدود 43 میلیون حادثه امنیتی برای شرکت ها رخ داده است. این آمار، فقط نتیجه تحقیقات در شرکت ها است. بدین معنا که اگر فقط حملات سایبری را درون شرکت ها فرض کنیم، در هر 10 ثانیه بیش از 13 حادثه امنیتی رخ می دهد.

بدافزارها عامل اصلی بوجود آمدن خطر و تهدید کاربران می باشند. بر اساس آماری که شرکت مک آفی (شرکت تحقیقاتی در زمینه امنیت کامپیوتر و ساخت آنتی ویروس) اعلام نموده است نشان می دهد در هر ثانیه، 5 بد افزار تولید می شود و این آمار رو به رشد است.

 منظور از بدافزار چیست؟

بدافزار (Malware) به برنامه هایی گفته می شود كه بدون اجازه صاحب سیستم، شروع به فعالیت میکنند و کاربر را آزار می‌دهند یا خسارتی بوجود می‌آورند. ویروس ها اولین بدافزار ساخته شده محسوب می شوند که با نیت جاسوسی در اطلاعات ذخیره شده کاربران در کامپیوتر ها به وجود آمدند. پس از آن Internet Worm ساخته شد. که با نام کرم های اینترنتی معروف شدند. این ویروس ها از طریق آسیب های شبکه ای وارد سیستم عامل ها می شوند و تاثیر مخربی روی سیستم ها می گذارند. از سال 2000 تکنیک جدید برای نفوذ به سیستم ها و کامپیوتر های کاربران ابداع شد. بدافزار هایی ساخته شد که هدف آنها سوء استفاده از اطلاعات کاربران بود.

 انواع بدافزارها:

اسب تروجان  (Trojan Horse)

تروجان بدین گونه عمل می کند که به نرم افزار ها می پیوندند و زمانی که کاربر نرم افزار را درون سیستم خود نصب می کند، سیستم به ویروس آلوده می شود.

ویروس  (Virus)

در واقع به فایل هایی گفته می شود كه خود را افزایش می دهند و به این طریق خود را به دیگر فایلها و برنامه های اجرایی سرایت می­دهند.

 کرم (Worm)

فایل هایی هستند که به وسیله آسیب پذیر بودن شبکه های رایانه، به دورن آن نفوذ می کنند. غالبا كرم ها پس از نفوذ از طریق شبكه آسیب پذیر، اعمال مخرب یا مضر یا سودجویانه ای را روی سیستم انجام می دهند.

 تبلیغات ناخواسته  (Adware)

adware  در واقع تبلیغات ناخواسته ای هستند که بدون خواست کاربر به آن نمایش داده می شوند و به این طریق سیستم را آلوده می نمایند. صفحات pop-up نمونه ای از این نوع بد افزارها است. میزان مخرب یا خطرناک بودن این بدافزارها متغیر است.

 نرم افزار جاسوسی  (Spyware)

spyware  بدافزارهایی هستند اطلاعات را از سیستم های كامپیوتری می دزدند. این مدل بدافزار می تواند توسط بد افزارهای دیگر مانند تروجان یا کرم، نصب شوند و یا اینكه فرد سودجویی مستقیما اقدام به نصب آن ها نمایید.

ابزار نفوذ  (Hack Tool)

نرم افزار های هک نیز می تواند خودشان جزء بدافزارها باشند. اگرچه بدیهی است که وجود چنین نرم افزار هایی، لزوما به معنی آلودگی سیستم نیست. چرا که کاربر می تواند این ابزارها را آگاهانه برای کارهای ارزیابی امنیتی خود، نصب یا تعبیه نموده باشد.

 چطور متوجه شویم که گوشی ما به بد افزار آلوده شده است.

اتفاقات زیر میتواند زمانی که سیستم عامل اندروید شما به ویروس آلوده شده باشد بیفتد.

گوشی شما کند کار می کند علی رغم اینکه RAM گوشی یا تبلت شما بالا می باشد.

گوشی شما به هنگام کار با برنامه های کاربردی هنگ می کند.

گاهی گوشی شما ناخودآگاه ، خاموش می شود و تا لحظاتی روشن نمی شود.

فضای حافظه داخل گوشی شما پر می شود.

اگر شما با هر یک از این موارد مواجه شده اید به احتمال زیاد گوشی شما به ویروس الوده شده است و با اقدامات زیر می توانید به تعمیرات موبایل و تعمیر تبلت خود بپردازید.

1- سیستم خود را به حالت SAFE MODE ببرید برای این کار با استفاده از دکمه POWER در سیستم خود، گزینه SAFE MODE را انتخاب نمایید با انجام این عمل مانع از اجرای برنامه های کاربردی شخص سومی که حاوی بدافزار است می شود. قابل توجه است که پس از تنظیم SAFE MODE ، در قسمت سمت چپ و پایین صفحه نمایش خود کلمه SAFE MODE  را مشاهده می کنید.

اگر گزینه POWER OFF برای برقراری SAFE MODE فعال نبود، از گزینه REBOOT به جای آن استفاده کنید و REBOOT TO SAFE MODE را انتخاب و OK کنید.

 2-  اپلیکیشن های مخرب را از سیستم خود حذف نمایید:

به قسمت SETTING و روی APP کلیک کنید یا APPLICATION را باز نمایید. در اینجا لیستی از برنامه های نصب شده را میبینید که ممکن است در بین آنها برنامه هایی را مشاهده کنید که شما هیچ گاه آن را نصب نکرده اید.آنها را پیدا کنید و  حذف نمایید.

اگر گزینه UNINSTALL برای برنامه مدنظر شما غیر فعال بود و نتوانستید این کار را انجام دهید، مراخل زیر را دنبال کنید:

از قسمت SETTING به قسمت SECURITY بروید و گزینه DEVICE ADMINISTRATOR را انتخاب کنید. در این قسمت برنامه هایی را که می خواهید UNINSTALL کنید را UNCHECK کنید و در صفحه بعد غیر فعال کنید. حال می توانید این برنامه را UNINSTALL کنید.

 3-  استفاده از آنتی ویروس های معتبر.

از آنتی ویروس های معتبر و به روز استفاده کنید. گوشی خود را مدام به کمک آن چک کنید تا ویروس ها را شناسایی نماید.

 چه اقداماتی انجام بدهیم تا گوشی به بدافزار آلوده نشود.

اجرای HTML را در ایمیل خود غیرفعال نمایید.

بر روی هر لینکی کلیک نکنید چراکه بد افزار ها می توانند درون هر سایتی وجود داشته باشند.

هر فایلی را دانلود نکنید.

هر ایمیلی را مشاهده نکنید. چرا که بد افزار ها بدون اطلاع شما وارد سیستم می شوند.

یک آنتی ویروس قدرتمند نصب کنید و همیشه آن را به روز نگهدارید.

هر نرم افزاری را نصب نکنید و برنامه ها را از منابع معتبر دریافت کنید.

اگر به هر دلیلی نتوانستید گوشی خود را از ویروس ها پاک نمایید مرکز تعمیرات 118 نسبت به تعمیر گوشی سامسونگ، تعمیر گوشی هواوی، تعمیر گوشی سونی و … می پردازد تا گوشی شما به عملکرد صحیح و سابق خود بازگردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.