وبلاگ

چگونه از اسپیکر گوشی خود مراقبت کنیم؟

چگونه از اسپیکر گوشی خود مراقبت کنیم؟

بلندگوها و اسپیکر ها دستگاه هایی هستند که سیگنال های الکتریکی تقویت شده توسط تقویت کننده را به ارتعاشات هوا تبدیل می کنند. در نتیجه صدایی تولید می شود که توسط انسان قابل شنیدن است. در واقع هدف اصلی اسپیکر تولید صدای خروجی است که توسط انسان قابل شنیدن باشد. بلندگو ها عکس، میکروفون ها عمل می کنند. فناوری متداول این دو قطعه یکسان است اما در اسپیکر ها از روش سیم پیچ متحرک استفاده می شود. کیفیت ساخت اسپیکر گوشی از گذشته تا حال بسیار پیشرفت کرده است و امروزه شاهد گوشی هایی با چند اسپیکر و کیفیت بالایی هستیم. اسپیکر گوشی انواع مختلفی دارد که بسته به دیگر سخت افزار گوشی انتخاب می شود. در برخی از گوشی ها از یک اسپیکر یا اسپیکر دوگانه و اسپیکر مونو استفاده می شود. اسپیکر دوگانه یا همان استریو، شامل 2 اسپیکر می شود که در نتیجه کاربر صدایی به نسبت بلندتر، با کیفیت بالاتر و لذتبخش‌ تری بشنود. صدای مونو که به نام مونوفونیک و یا تک صوتی نیز شناخته می شود، از قدیمی ترین اسپیکر هایی که در گوشی استفاده می شود.

اسپیکر مکالمه گوشی

در اسپیکر موبایل دو نوع صوت گوشی قرار دارد. یکی از آن ها با عنوان اسپیکر مکالمه گوشی و یا کپسول اسپیکر شناخه می شود، که صدای مخاطب را هنگام مکالمه پخش می کند. بلندگوی دیگر که اغلب هم در لبه ی پایینی و یا درب پشت گوشی قرار می گیرد، صدای موزیک، فیلم و زنگ تماس را پخش می کند. در برخی از مواقع ممکن است که اسپیکر ها دچار مشکل شوند، کلا قطع شوند و یا صدای ناخوشایندی را پخش کنند. این آسیب دیدگی امری شایع است و ممکن است به دلیل نرم افزاری و یا سخت افزاری این آسیب دیدگی وجود داشته باشد. در این مقاله قصد داریم، مشکلات اسپیکر گوشی و نحوه ی برطرف کردن آن را شرح دهیم. در ادامه با ما همراه باشید.

چگونه از اسپیکر گوشی خود مراقبت کنیم؟

اسپیکر ها قطعات حساسی هستند که در صورت آب خوردگی و یا ضربه خوردن ممکن است آسیب های جدی ببینند. خرابی اسپیکر گوشی به دو دسته ی کلی تقسیم می شوند که برخی از آن ها توسط کاربر قابل تعمیر هستند. آسیب دیدگی نرم افزاری به دست کاربر قابل حل است و می تواند با بررسی تنظیمات، اسپیکر را تعمیر کرد. اما آسیب دیدگی های سخت افزاری باید به دست تعمیر کار انجام شود. در صورتی که صدای اسپیکر قطع شده، در ابتدا تنظیمات گوشی خود را بررسی کنید. در مواقعی ممکن است گرد و غبار مانع از خروج صدا شود که در این صورت می توانید با دستمال و یا مسواک اسپیکر را تمیز کنید. اگر مشکل حل نشد حتما گوشی خود را برای تعمیر اسپیکر به مرکزی معتبر بسپارید.

مشکلات نرم افزاری اسپیکر گوشی

  1. دستکاری شدن تنظیمات صدای گوشی
  2. اشکالات نرم افزاری مانند عدم آپدیت گوشی

مشکلات سخت افزاری اسپیکر گوشی

  1. جرم گرفتگی اسپیکر گوشی
  2. ورود مایعات و گرد و غبار
  3. پارگی تور اسپیکر
  4. اتصالات داخلی
  5. شکستن اسپیکر گوشی

مشکلات اسپیکر گوشی

حل مشکل اسپیکر موبایل

در این بخش ما به بررسی تمامی آسیب دیدگی های اسپیکر موبایل می پردازیم و به شما می گوییم در برخورد با هر کدام چه کار هایی انجام دهید.

1. صدای اسپیکر ضعیف است.

اگر به هنگام پخش موسیقی متوجه کم شدن صدای اسپیکر شده اید ممکن است توری جلوی اسپیکر مسدود شده باشد. ممکن است توری جلوی اسپیکر را جرم گرفته باشد. شما می توانید با استفاده از یک مسواک و یا دستمال ، به آرامی و با دقت منفذهای اسپیکر را تمیز کنید. اگر مشکل حل نشد تنظیمات نرم افزاری را بررسی کنید. در آخر ممکن است دستگاه آب خوردگی داشته باشد و به اسپیکر ضربه وارد شده باشد که در این صورت باید قطعه تعویض شود. اینکار فقط باید به دست تعمیرکار انجام شود.

صدای اسپیکر ضعیف است

2. خش خش اسپیکر گوشی

خش خش اسپیکر موبایل واقعا امری آزاردهنده و اذیت کننده ست که گاها ممکن است پیش بیاید. عموعا بروز این اختلال ناشی از آب خوردگی و ورود مایعات به داخل گوشی است. این مشکل فقط با تعویض اسپیکر گوشی قابل حل است.

خش خش اسپیکر گوشی

بیشتر بخوانید تعمیر گوشی آب خورده

3. قطع شدن صدای اسپیکر

قطع شدن صدای اسپیکر ممکن است به دلیل متصل بودن گوشی به هندزفری و یا هدست باشد. اگر معمولا از این دستگاه ها استفاده می کنید، تنظیمات را بررسی کنید. گوشی را ریستارت کنید و در صورت لزوم نرم افزار را آپدیت کنید. ریستارت کردن گوشی همیشه یکی از بهترین روش ها برای رفع مشکل نرم افزاری خواهد بود. همواره نرم افزار های گوشی خود را آپدیت نگه دارید و از این آسیب دیدگی ها جلوگیری کنید. اگر با بررسی این موارد مشکل حل نشد، گوشی باید توسط یک متخصص بررسی شود.

اسپیکر مکالمه گوشی

4. نشان دادن علامت هندزفری در بالای ال سی دی

در  مواقعی ممکن است گوشی به هدفون و یا هندزفری متصل نباشد اما همچنان علامت هندزفری در Notification Bar نمایش داده شود. این مشکل همواره در گوشی های مختلفی دیده می شود و مختص گوشی های جدید نیست. این مشکل هم ممکن است نرم افزاری و یا سخت افزری باشد. به یاد داشته باشید هیچ گاه زمانی که موزیک در حال پخش است هندزفری را بیرون نکشید. زیرا گوشی در همان حالت قبلی می ماند و شما صدایی را نمی شنوید. در این مورد هم می توانید با آپدیت کردن و یا ریست کردن گوشی خود را تعمیر کنید. در غیر این صودت آسیب دیدگی جدی است و قطعه نیاز به تعویض دارد.

نشان دادن علامت هندزفری در بالای ال سی دی

5 .پخش آهنگ از اسپیکر مکالمه

این مشکل فقط در زمانی پیش می آید که شما در تلگرام در حال گوش کردن به آهنگ یا ویس هستید. اگر ناخودآگاه چیزی در مقابل سنسور مجاورت که در بالای ال سی دی جای گرفته است قرار بگیرد. صدا از اسپیکر مکالمه که در بالای نمایشگر قرار دارد و معمولا از اسپیکر اصلی هم ضعیف تر است پخش می شود. اما اگر باز هم با مشکل پخش آهنگ از اسپیکر مکالمه مواجه شدید گوشی را به متخصص تعمیر موبایل نشان دهید.

تعمیر اسپیکر گوشی

 تعمیرکار با تست صدای اسپیکر گوشی می تواند تشخصیص دهد که این مشکل نرم افزاری و یا سخت افزاری است. در صورتی که آسیب دیدگی اسپیکر، مشکل نرم افزاری نباشد تعمیر کار مجبور به تعویض می شود. به یاد داشته باشید تعویض اسپیکر موبایل را به مرکزی معتبر بسپارید. مهم ترین عواملی که مرکزی را به یک مجموعه ی موفق در زمینه ی تعمیرات موبایل تبدیل می کند، تخصص کافی، تعهد کاری، احترام به مشتری و… است. تعمیر اسپیکر موبایل و دیگر دستگاه های دیجیتالی در این مجموعه به دست تکنسین مجرب و با استفاده از جدیدترین تکنولوژی های روز در مرکز تعمیرات 118 انجام می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.