وبلاگ

آموزش تعمیرات موبایل: مدیریت اکانتها در اندروید

آموزش تعمیرات موبایل، مدیریت اکانتها در اندروید

وقتی از اپلیکیشن های مختلف در گوشی اندروید خود استفاده می کنید، تعدادی از آنها برای خود یک حساب کاربری خاصی دارند مثلا حساب کاربری تلگرام، اینستاگرام، فیس بوک و … از نمونه اپلیکیشن هایی هستند که حساب کاربری منحصر به فرد خود را دارند اما تا به الآن به این نکته توجه نموده اید که وقتی وارد تلگرام یا اینستاگرام خود می شوید این اپ ها از شما سوالی در خصوص نام کاربری و رمز عبور نمی پرسند و به راحتی وارد آن اپ شده و به کارهای خود می پردازید اما چگونه سیستم عامل اندروید این اکانت ها را مدیریت می کند؟ در ادامه در آموزش تعمیرات موبایل و تعمیرات گوشی موبایل ما به شما نحوه مدیریت این اکانتها توسط اندروید را توضیح می دهیم.

 پاسخ این سوال که چگونه اندروید این اکانتها را مدیریت میکند و  پرسش‌ها و نکاتی دیگر در این زمینه همگی در بخشی به نام «حساب‌های کاربری» یا Accounts اندروید قرار گرفته است. این قسمت که از طریق تنظیمات اصلی گوشی قابل دسترسی می باشد که مدیریت اکانت‌های شما را به عهده دارد، چه از نظر فنی و چه از نظر کاربردی دارای نکات مهمی است که توضیح داده خواهد شد. پیش از شروع به چگونگی  نحوه عملکرد قسمتهای مختلف مدیریت اکانت‌های اندروید، بهتر است ابتدا نگاهی به نحوه‌ کارکرد این بخش از دیدگاه فنی داشته باشیم تا ساختار آن برایمان کمی واضح‌تر شود.

 هر سرویس و سایتی که کاربران در آن امکان ساخت حساب کاربری داشته باشند، سروری قرار دارد که اطلاعاتی نظیر حساب کاربری و رمز عبور و … در آن ذخیره می گردد. بنابراین هنگامی که می‌خواهید وارد حساب کاربری‌تان در آن سرویس شوید، نام کاربری و رمز عبورتان به آن سرور ارسال شده و در صورت تائید، به شما اجازه‌ دسترسی به آن حساب داده می‌شود.

 تا به اینجا، کار روی تلفن همراه نیز یکسان است و دسترسی های شما به آن اپ با ارسال این اطلاعات فعال می گردد، اما نرم‌افزارها باید راهی برای نگهداری این دسترسی داشته باشند که شما هر بار مجبور به وارد کردن نام کاربری و رمز عبورتان نباشید.

 ذخیره‌ این اطلاعات (با هر الگوریتم رمزنگاری پیچیده‌ای) به هیچ عنوان از نظر امنیتی مناسب نمیباشد، زیرا اگر گوشی‌تان دست فرد دیگری بیفتد، او ممکن است بتواند تمام اطلاعات هویتی شما را در سرویس‌های مختلف استخراج نماید. بر این اساس، در گوشی‌ها راهکاری هوشمندانه‌تر برای حفظ دسترسی به کار می‌رود و آن استفاده از ساختاری به نام توکن (token) میاشد.

 در این وضعیت، وقتی سرور میزبان اطلاعات شما را تائید نمود، به جای آن‌که صرفا پاسخ مثبت دهد، یک رشته‌ کاراکتری به نام توکن را به نرم‌افزار خود  برمی‌گرداند. این توکن که به‌صورت یکتا و مخصوص شما ایجاد گردیده است، که مانند کلیدی برای دسترسی به آن سرویس عمل می‌کند. اکنون نرم‌افزار با ذخیره‌ این کلید در قسمت اکانت‌ها براحتی می‌تواند تا هر زمان که بخواهد دسترسی شما را به سرویس موردنظر حفظ نماید. بنابراین تنها چیزی که از حساب‌ کاربری شما در قسمت اکانت‌ها ذخیره شده، همان توکن مربوط به سرویس موردنظر میباد.

  همگام‌سازی را چطور انجام دهم؟

قسمت مربوط به اکانت‌ها در سیستم عامل اندروید بجز نگهداری حساب های گوشی، یک کارکرد مهم دیگر هم دارد و آن مدیریت همگام‌سازی‌ (Sync) موارد مختلف میباشد. به عنوان نمونه هنگامی که در این قسمت حساب گوگل خود را انتخاب کنید، مواردی متعدد مانند مخاطبان یا ایمیل‌ها را که متصل به این اکانت میباشند و امکان همگام‌سازی با سرورهای گوگل دارند، مشاهده خواهید نمود.

همگام‌سازی موارد مربوط به یک حساب، به دو صورت قابل انجام است: همگام‌سازی خودکار و همگام‌سازی دستی.

 در حالت اول: همگام‌سازی خودکار (Auto Sync) را از منوی اصلی بخش اکانت‌ها فعال نمایید و در نتیجه کلیه موارد مربوط به همه‌ حساب‌ها با سرور‌هایشان همگام‌سازی میگردد. این همگام‌سازی با توجه به نام آن تا هنگامی که فعال باشد پیوسته انجام میگردد. اما نکته مهم، امکان همگام‌سازی انتخابی میباشد. با فعال بودن همگام‌سازی خودکار، اگر یک حساب و نام کاربری‌تان را انتخاب نمایید، در جلوی تمام موارد مربوط به آن حساب، کلید فعال/غیرفعال کردن را مشاهده می نمایید. که به شما این اجازه را می‌دهد مواردی را که به همگام‌سازی آنها نیاز ندارید، غیرفعال کنید تا شامل همگام‌سازی خودکار نشوند.

حالت دوم: وقتی است که شما می خواهید عمل همگام‌سازی را به‌صورت دستی انجام دهید. برای این کار باید روی هر موردی از هر حسابی که به همگام‌سازی آن نیاز دارید بزنید تا همگام‌سازی آن مورد خاص صورت گیرد. به عنوان نمونه به قسمت اکانت گوگل بروید و با انتخاب مخاطبان، مخاطبان مربوط به حساب گوگل‌تان را همگام‌سازی نمایید. توجه داشته باشید که همگام‌سازی دستی را می‌توانید چه در حالت فعال و چه غیرفعال بودن همگام‌سازی خودکار انجام دهیداما ممکن است این کار طاقت فرسا باشد اندروید هم با شما موافق است! زیرا در منوی هر اکانت، گزینه‌ای به نام همگام‌سازی همه (Sync All) وجود دارد که با انتخاب آن، تمام موارد زیرمجموعه‌ آن حساب همگام‌سازی خواهد شد.

هر بار که این عمل را انجام می دهید تاریخ و ساعت همگام‌سازی به‌طور جداگانه در زیر اکانت نقش می‌بندد که به کمک آن می‌توانید بفهمید آخرین بار در چه زمانی این مورد یا حساب همگام‌سازی شده است.

چگونه یک حساب بسازم یا آن را حذف نمایم؟

در حالت معمویل، وقتی شما از طریق یک نرم‌افزار وارد حساب کاربری‌تان می‌شوید، این حساب به‌وسیله‌ توکن‌ در بخش‌ حساب‌ها ذخیره میگردد. اما این تنها راه افزودن حساب کاربری شما به فهرست حساب‌هایتان روی گوشی نمی باشد. بلکه این کار را به‌صورت مستقیم نیز می‌توانید انجام دهید. کافی است به پایین فهرست حساب‌ها رفته و گزینه‌ افزودن اکانت (Add Account) را انتخاب نمایید.

 در این قسمت، با توجه به نرم‌افزارهایی که روی گوشی نصب شده است، می‌توانید با ورود اطلاعات، حساب کاربری موردنظرتان را به فهرست اضافه نمایید. توجه داشته باشید محدودیتی در مورد وجود چند حساب از یک نوع وجود ندارد، ولی به شرطی که اطلاعات هویتی آنها همانند نام کاربری متفاوت باشد.

 در طرف دیگر، امکان حذف یک اکانت به‌صورت مستقیم وجود دارد. وقتی که یک اکانت را انتخاب نمایید، نام کاربری(های) مربوط به آن اکانت را  میتوانید مشاهده نمایید. با زدن روی این نام کاربری، از منوی سه‌نقطه‌ گوشی، امکان انتخاب گزینه‌ حذف اکانتRemove Account  را دارید. دقت کنید با این کار آن حساب فقط از روی گوشی حذف میگردد و تغییری در اکانت‌تان روی سرور یا دستگاه‌های دیگر ایجاد نخواهد شد.

 این نکته را باید متذکر شد که اگر حسابی که می‌خواهید حذفش کنید، تنها حساب گوگل دستگاه‌تان باشد، به دلایل امنیتی از شما کد پین یا پسورد گوشی‌تان خواسته می‌شود و تنها پس از ورود آن عمل حذف انجام می گردد.

 حساب بقیه کجاست؟

امکان دارد که شما حساب اینستاگرام خود را مشاهده نکنید و برای شما سوال پیش بیاید که این حساب کجاست و کجا ذخیره شده و چگونه می توانید به این حساب دسترسی داشته باشید؟ پاسخ این است که استفاده از بخش اکانت‌ها در اندروید برای نرم‌افزارها اختیاری میباشد و بعضی نرم‌افزارها ترجیح می‌دهند اطلاعات حساب کاربر را در داخل فولدر خودشان نگهداری نمایند که این بستگی به شرکت‌ نرم‌افزار دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.