وبلاگ

طول عمر باتری موبایل، تحت تاثیر چه عواملی است؟

طول عمر باتری موبایل، تحت تاثیر چه عواملی است؟

طول عمر باتری موبایل چیست؟ چرا باتری گوشی فرسوده می‌شود و یا به اصطلاح عمر آن تمام  می‌شود؟ باتری گوشی یک قطعه شیمیایی است و پس از مدتی استفاده کم کم از میزان شارژی که می‌تواند ذخیره کند کم می‌شود. البته این میزان خیلی کم است و در طولانی مدت شما متوجه آن می‌شوید. طول عمر باتری موبایل چقدر است؟ این سوال برای شما هم ممکن است پیش آمده باشد. عمر مفید باتری گوشی حدود 18 ماه است و سپس از میزان شارژدهی آن کم می شود. این کم شدن ممکن است تا 5 سال طول بکشد و در نهایت به جایی برسد که باتری گوشی قابل شارژ نباشد. در این زمان شما باید به فکر تعویض باتری گوشی باشید. اما طول عمر باتری تلفن همراه به نحوه استفاده شما و همچنین سخت افزار گوشی‌تان بستگی دارد. هر چند در نحوه شارژ باتری احتیاط کنید، می‌توانید مدت زمان بیشتری از باتری گوشی استفاده کنید.

حتما شما هم تاکنون مقالات بسیاری راجع به صرفه‌جویی در مصرف باتری خوانده‌اید. این یک موضوع داغ و جذاب است زیرا هیچ‌کدام از ما تمایلی نداریم چندین مرتبه در روز، دستگاه موبایل خود را برای شارژ کردن باتری به برق متصل کنیم. حتی اگر گوشی‌تان  بهترین باتری موبایل را داشته باشد باز هم نیاز به مراقبت دارد. در تمام این مقالات، به شما می‌آموزند که برای بهبود دوام عمر باتری چه کارهایی باید انجام دهید. این‌بار، ما در این مقاله قصد داریم همه موارد مختلفی که باعث تخلیه باتری می‌شوند را، شناسایی کنیم. لیستی که در زیر باهم می‌خوانیم، یک لیست نهایی از تمام مواردی است که عمر باتری تلفن هوشمند شما را تحث تاثیر قرار می‌دهند.این لیست جامع و کامل، با معرفی این موارد و ارائه توضیح کارآمدی از آن‌ها، به شما می‌آموزد که اقدامات لازم و راه‌حل مناسب برای افزایش عمر باتری چیست.

اندازه باتری

موثرترین پارامتر در طول عمر باتری، اندازه آن است. اگر دقت کنید متوجه خواهید شد که اندازه همه باتری‌های تلفن‌های هوشمند یکسان نیست و همین اندازه، یک پارامتر مهم و تاثیرگذار در میزان نگهداری شارژ است. باتری‌هایی که بر روی تلفن‌های هوشمند نصب می‌شوند، به‌طور کلی برحسب میلی‌آمپر ساعت (mAh) اندازه‌گیری می‌شوند. این نحوه اندازه‌گیری، به نوعی میزان دوام باتری را نشان می‌دهد. باتری‌هایی که میلی‌آمپر ساعت آن‌ها رقم بزرگتری باشد، از نظر تئوری باید شارژ را برای مدت زمان بیشتری درون خود نگه دارند. باتری گوشی موتورولا Moto G9 Power  با ظرفیت 6000 میلی آمپر ساعت و باتری گوشی Samsung Galaxy A12 با ظرفیت 5000 میلی آمپر ساعت، پرچمداران بیشترین ظرفیت شارژ باتری هستند. آیا بزرگ بودن باتری گوشی، دلیل بر طولانی تر بودن عمر آن است؟

نقش اندازه باتری در طول عمر باتری موبایل

  در همین حال، باتری گوشی گوگل Pixel 4 تنها با 2800 میلی‌آمپر ساعت، در بازار وجود دارند که در نگهداری شارژ باتری ضعیف‌تر عمل می‌کنند. در بیشتر اوقات، باتری‌های سنگین وزن، شارژ بیشتری به نسبت باتری‌های سبک وزن درون خود ذخیره می‌کنند. اما در نهایت مواردی نیز وجود دارند که از این قانون پیروی نمی‌کنند و یا به عبارت دیگر می‌توان گفت که این، یک قانون کلی و همیشگی نیست. این نکته‌ را هم در نظر بگیرید که تلفن‌های با ابعاد باتری بزرگتر، باید مدت زمان بیشتری را برای شارژ شدن به برق متصل باشند، زیرا ظرفیت باتری آن‌ها به مراتب بیشتر است.

صفحه نمایش

دومین قطعه ای که در کم شدن طول عمر باتری موبایل تاثیر دارد، صفحه نمایش گوشی است. به 4 طریق نمایشگر گوشی شما می‌تواند روی مصرف باتری شما تاثیر بگذارد. اولین و مهم‌ترین آن‌ها، اندازه صفحه نمایش است. هرچه صفحه نمایش بزرگتر باشد، انرژی بیشتری برای روشن شدن آن نیاز است. البته تلفن‌هایی با صفحه نمایش بزرگ، باتری‌های بزرگتری نیز نسبت به سایر تلفن‌ها دارند اما مسئله مهم، افزایش میزان انتقال شارژ از باتری به دستگاه موبایل است.

وضوح صفحه نمایش، دومین مسئله‌ تاثیرگذار بر عمر باتری، از طرف صفحه نمایش است. شاید در نگاه اول، این اختلاف آنچنان به چشم نیاید، اما پس از مدتی استفاده، متوجه می‌شوید که همین اختلافات جزئی نیز تاثیرگذار هستند. نمایشگرهایی با وضوح 1440p، دارای 77% پیکسل بیشتری نسبت به نمایشگرهای 1080p هستند. تلفن هوشمند شما برای پردازش این تعداد پیکسل بیشتر، به باتری بیشتری نیز نیاز دارد.

OEMها گاهی دارای یک گزینه انتخابی هستند تا حالت 1080p بر روی صفحه نمایش به حالت 1440p تبدیل شود و در کاهش قدرت پردازش و میزان مصرف باتری به شما کمک کنند.

نقش صفحه نمایش در طول عمر باتری موبایل

میزان روشنایی صفحه نمایش، عامل مهم دیگری در مصرف شارژ باتری است. به عبارت دیگر، هرچه میزان روشنایی بیشتر باشد، میزان شارژ مصرفی نیز افزایش می‌یابد. کارشناسان عقیده دارند که کاهش میزان روشنایی صفحه نمایش از 80% به 20%، تفاوت چشم‌گیری با کاهش میزان روشنایی از 50% به 40% ندارد.

و در نهایت، به روز شدن صفحه نمایش، عامل دیگری است که بر روی عمر باتری اثر می‌گذارد. میزان به روز شدن صفحه نمایش که در هر ثانیه اتفاق می‌افتد، با واحد هرتز اندازه‌گیری می‌شود. تلفن‌های هوشمند جدیدی که وارد بازار می‌شوند، با نمایشگرهای 90 و 120 هرتزی خود، به ترتیب 50 تا 100% بیشتر از تلفن‌های 60 هرتزی به روز می‌شوند. این کار به یک پردازش اضافی، مازاد بر تمام آنچه در دستگاه موبایل شما اتفاق می‌افتد نیاز دارد، که همین امر سبب خالی شدن زودتر شارژ باتری می‌شود.

به‌طور کلی، صفحه نمایش بیش از سایر اجزای دستگاه موبایل، شارژ باتری را مصرف می‌کند زیرا اصلی‌ترین روش تعامل ما با تلفن هوشمند است. همین موضوع سبب می‌شود تا بیشترین ترفندهای نگهداری شارژ باتری و جلوگیری از تخلیه سریع باتری، در همین حیطه می‌چرخد. با این وجود، کاهش چند درصدی روشنایی عملا کاری از پیش نمی‌برد و فقط بر میزان وضوح تصاویر شما اثر می‌گذارد. استفاده از تم‌های تیره در نمایشگرهای AMOLED نیز، در میزان ذخیره قابل توجه شارژ باتری، کاری از پیش نمی‌برند و خیلی هم در طول عمر باتری اسمارتفون تاثیر ندارند.

اتصالات

اتصالات تاثیر زیادی بر دوام باتری و همچنین طول عمر باتری تلفن همراه دارند. متداول‌ترین اتصالات در یک تلفن هوشمند عبارتند از: اتصالات سینگال تلفن، داده‌ها، بلوتوث، Wi-Fi و خدمات موقعیت مکانی شما. این اتصالات با چند روش، شارژ باتری را خالی می‌کنند. به غیر از مورد اول که مرتبط با اتصال سیم‌کارت شماست، اگر سایر اتصالات را غیرفعال کرده و از آن‌ها استفاده نکنید، شارژ باتری به میزان بیشتری باقی خواهد ماند. بهینه‌سازی‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری میزان تخلیه شارژ را به حداقل می‌رسانند و این یک خبر خوب است.

اتصالات در طول عمر باتری موبایل

نکته جالب اینجاست که سینگال‌های ضعیف نیز در کاهش شارژ باتری نقش به‌سزایی دارند. دستگاه موبایل شما به‌طور منظم قدرت سیگنال را بررسی می‌کند تا به بهترین شرایط اتصال دست یابد. همین امر سبب می‌شود که باتری سریع‌تر خالی شود. برخی افراد برای رفع این مشکل، استفاده از حالت هواپیما را برای خاموش کردن همه اتصالات هنگام استفاده از تلفن همراه پیشنهاد می‌کنند. صادقانه بگوییم که این کار سبب ذخیره میزان چشم‌گیری از شارژ باتری نمی‌شود. ما توصیه می‌کنیم که اگر محل کار و یا زندگی شما، از نظر آنتن‌دهی ضعیف است، این مشکل را با تعویض شبکه سیمکارت و یا محل قرار دادن دستگاه موبایل خود برطرف کنید و یا در نهایت، با تغییر تنظیمات مرتبط با به روز رسانی برنامه‌های نصب شده در تلفن هوشمندتان، به دیرتر خالی شدن شارژ آن کمک کنید. بلوتوث و GPS از آن دسته اتصالاتی هستند که کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. از خاموش کردن آن‌ها غافل نشوید.

پردازنده گوشی

تراشه یکی از مهمترین اجزای هر تلفن هوشمندی است زیرا همانند مغز یک انسان، مدیریت تمام آنچه در درون دستگاه موبایل رخ می‌دهد را، به عهده دارد. یک تراشه به روش‌های مختلفی می‌تواند بر روی باتری تاثیر بگذارد، به خصوص اگر با کار کردن بیش از حد با دستگاه موبایل، به CPU و ولتاژ آن فشار سخت‌افزاری زیادی وارد کنید.  با اینحال بدون تغییر نحوه استفاده از دستگاه موبایل، نمی‌توان این مشکل را برطرف کرد.

پردازنده گوشی

برای کاربران معمولی، مهم‌ترین نکته اندازه تراشه است. هر ساله تراشه‌ها کوچکتر، سریع‌تر و کم مصرف‌تر می‌شوند. Snapdragon 855 نسبت به Snapdragon 845 سریع‌تر و کم مصرف‌تر بوده و جدیدترین تراشه Qualcomm یعنی Snapdragon 865 بدون شک نمایانگر جهشی دیگر رو به جلو خواهد بود. همین امر در مورد Kirin SoCs Huawei، تراشه‌های Exynos سامسونگ  و سیلیکون  MediaTek نیز وجود دارد. مبحث مرتبط با تراشه‌ها، یک مبحث پیچیده از لحاظ علمی است. اما توضیح ساده آن بدین صورت است که تراشه‌های جدید می‌توانند تمام آن کاری که تراشه‌های قدیمی انجام می‌دادند را، با سرعت بسیار بیشتر، مصرف انرژی کمتر و ایجاد گرمای کمتر انجام دهند. تمام موارد ذکر شده بر عمر باتری تاثیر می‌گذارد.

نوع تراشه به کار رفته در دستگاه موبایل، برخلاف باور عموم، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

به عنوان مثال Pixel 3a XL یکی از بزرگترین شگفتی‌ها در زمینه دوام باتری در سال 2019 بود. بخشی از این پیشرفت به علت وجود Snapdragon 670 بود. تراشه‌ای که همانند  Snapdragon 855 با قدرت کمتر اما در عین حال با هدف افزایش ماندگاری شارژ باتری طراحی و ساخته شده است. در ادامه قیاس مابین تراشه‌های مختلف، می‌توان Snapdragon 855 Plus را با نسخه معمولی همین تراشه یعنی Snapdragon 855 مقایسه کرد که انرژی بسیار بیشتری از باتری مصرف می‌کند.

نکته مهم دیگر در مبحث تراشه‌ها، به روز رسانی آن‌هاست که غالبا نادیده گرفته می‌شود زیرا بسیاری از افراد فقط به عملکرد آن نگاه می‌کنند. با این حال، بهبود بهره‌وری، اندازه تراشه و گرمای تولیدی توسط آن، به اندازه نحوه عملکرد آن مهم است.

دوربین‌های گوشی

دوربین یکی از مهمترین سخت‌افزارهای هر تلفنی هوشمندی است. اما متاسفانه، در تخلیه شارژ باتری و کم کردن طول عمر باتری موبایل به شدت تواناست. اولین و مهمترین دلیلی که می‌تواند دوربین را به یک عامل مخالف در برابر شارژ باتری تبدیل کند، جدا بودن آن به عنوان یک قطعه از مابقی قطعات دستگاه موبایل است. دوربین‌ها برای کارکرد به قدرت دستگاه موبایل نیاز دارند. به خصوص اگر این دوربین‌ها، دارای قطعات متحرک نیز باشند. دوربین‌های چند دیافراگم سامسونگ و یا دوربین جلو موتوری تلفن‌های جدید OnePlus با قدرت گرفتن از تلفن هوشمند، سبب تخلیه سریع‌تر شارژ باتری می‌شوند.

نقش دوربین گوشی در طول عمر باتری موبایل

با این وجود، می‌توان اظهار داشت که نمایشگر و پردازنده، بسیار بیشتر از دوربین سبب تخلیه شارژ می‌شوند. صفحه نمایش همواره در حال به روز رسانی است و متعاقب آن، پردازشگر نیز وظایف خود را انجام می‌دهد. میزان شارژ باتری که این قطعات مصرف می‌کنند، با عوض شدن مدل دوربین تغییر می‌کند. به عنوان مثال دوربین دستگاه موبایل مدل LG V40  و حالت شب این دوربین، میزان استفاده از شارژ باتری به بالاترین حد ممکن می‌رسد.

افرادی که بیش از حد از دوربین دستگاه موبایل خود استفاده می‌کنند، اغلب عمر باتری آن‌ها کمتر از حد متوسط است.

ضبط کردن ویدئو حتی بیشتر از عکس گرفتن، شارژ باتری شما را مصرف می‌کند. بسته به اینکه فریم فیلم بر روی چه عددی تنظیم شده باشد، پردازنده باید هر ثانیه بین 30 تا 60 عکس بگیرد و در نهایت همه آن‌ها را به هم بپیوندد. البته در این جا، رزولوشن تصاویر از اهمیت بالایی برخوردار است. بسیاری از دوربین‌ها قادر هستند با وضوح 4k عکس بگیرند که این حتی برای پردازنده و در نتیجه باتری، سخت‌تر می‌باشد.

علاوه بر ضبط کردن ویدئو، برنامه‌هایی که در آن‌ها از حالت‌های مختلف دوربین استفاده می‌شود نیز، به تخلیه سریع‌تر شارژ باتری کمک می‌کنند. برنامه‌هایی همانند Snapchat، حالت‌های فیلم‌برداری کند و یا تند دوربین و …

سخت‌افزارهای دیگر

سخت افزارهای دیگر در طول عمر باتری موبایل

اساسا کارکرد هر سخت‌افزاری که در دستگاه موبایل قرار دارد، منجر به تخلیه شارژ باتری می‌شود. برای این نکته می‌توان هزاران مثال مختلف ارائه داد. مثلا، تراشه Soli Google در تلفن‌های سری Pixel 4 همیشه روشن و در انتظار سیگنال‌هایی است که شما در حین کار با دستگاه موبایل، به پردازنده مخابره می‌کنید. Moto X دارای یک پردازنده هسته‌ای منحصر به فرد است که برای گوش دادن به دستورات شما طراحی شده است. این فناوری اضافی، نه تنها باعث تخلیه زودتر شارژ باتری می‌شود، بلکه ممکن است به دلیل محدودیت‌هایی که از لحاظ فضا ایجاد می‌کند، منجر به کاهش اندازه باتری نیز شود.

عوامل دیگری نیز وجود دارند که بر روی هر تلفن هوشمندی اثرگذار هستند. شاید برای‌تان غیرقابل باور باشد که لرزش دستگاه موبایل در حین تماس نیز باعث تخلیه شارژ باتری می‌شود. اگر شما از آن دسته افراد هستید که روزانه صدها اعلان از شبکه‌های اجتماعی مختلف دریافت می‌کنید، باتری تلفن شما سریع‌تر تخلیه می‌شود. یک سری عادت‌های اشتباهی وجود دارد که موجب کم شدن عمر باتری موبایل می‌شود، در صورت رعایت کردن آن‌ها می‌توانید از باتری گوشی خود بیشتر استفاده کنید.

دستگاه موبایل شما چند بار در روز رو ویبره می‌رود و یا سروصدای آن بلند می‌شود؟ چند بار در یک هفته؟ یا حتی در یک سال؟ نتایجی که بدست می‌آید، قطعا غیرقابل باور است.

همین اتفاق برای بلندگوها نیز می‌افتد. هربار که ویدئویی تماشا می‌کنید، به موسیقی گوش می‌دهید، زنگ‌های اعلان خود را روشن می‌گذارید و یا با کسی تماس می‌گیرید، باتری بیشتر از همیشه به کار می‌افتد. با بی‌صدا کردن تمام این عوامل، می‌توانید شارژ باتری را برای مدت طولانی‌تری ذخیره کنید. اما آیا هدف ما از داشتن یک تلفن هوشمند بی‌صدا کردن آن است؟ باید بگوییم که این عوامل نیز تاثیر بسیار زیادی بر روی باتری ندارند و مجموعه آن‌ها است که در مدت زمان طولانی به انرژی باتری شما کمک می‌کند.

به‌طور کلی، میزان تخلیه باتری با تعداد دفعات به کار بردن قطعات مذکور، به خصوص تراشه‌ها مستقیم دارد. برخی تراشه‌ها همانند Soli Pixel 4 Xl  نمی‌توانند باتری را به تنهایی خالی کنند. به عبارت دیگر میزان تخلیه باتری توسط این تراشه‌ها به قدری پایین است که می‌توان آن را نادیده گرفت. شرکت سامسونگ تخمین می‌زند که یک مرتبه شارژ کامل S Pen به 0.5 میلی‌آمپر ساعت و یا حدود 1/9000 باتری گوشی موبایل Note 10Plus نیاز دارد.

دما و سن تلفن هوشمند

دما و سن تلفن هوشمند

دو عامل تاثیرگذار اصلی بر روی عمر باتری تلفن هوشمند، دما و سن آن است. باتری‌های نو که در دمای اتاق کار می‌کنند، از بالاترین سطح عملکرد برخوردار هستند. با این‌حال، به مرور زمان که دستگاه موبایل قدیمی شده و باتری آن نیز گرم می‌شود، کارایی باتری نیز کاهش می‌یابد. به‌طور خلاصه می‌توان بیان کرد که سن دستگاه موبایل، مهمترین عامل اثرگذار بر روی توانایی باتری در حفظ شارژ است.

هربار که دستگاه موبایل خود را برای شارژ کردن باتری به برق متصل می‌کنید، یک یا دو ثانیه از حداکثر ظرفیت باتری را می‌تراشید. باتری‌های برای ذخیره و پردازش انرژی از واکنش شیمیایی استفاده می‌کنند و هیچ واکنش شیمیایی عمر بی‌نهایت ندارد. نکته عجیب اینجاست که همین ساز و کار شیمیایی سبب می‌شود که حتی اگر از باتری استفاده نشود، باز هم توانایی نگهداری شارژ درون خود را به مرور از دست بدهد.

پیشنهاد می‌کنیم که هیچ‌گاه تلفن خود را در داخل اتومبیل که فضای گرمی دارد، به شارژ نزنید. همچنین در حین شارژ شدن باتری، بهتر است از آن استفاده نکنید.

پارامتر دما اندکی پیچیده‌تر است. باتری‌هایی که اصطلاحا آن‌ها را سرد می‌نامند، ظرفیت کمتری برای نگهداری شارژ دارند. به یاد داشته باشید که ما با مواد شیمیایی سروکار داریم. این در حالی است که باتری‌های گرم ظرفیت بیشتری دارند. با این‌حال اگر هرکدام از این باتری‌ها برای مدت زمان زیادی در دمای بالا نگهداری شوند، به‌طور دائمی آسیب می‌بینند. مطالعات صورت گرفته در زمینه عمر باتری نشان می‌دهد که باتری‌های لیتیومی مدرن عملکرد بهتری تا حدود 68F دارند. مسئله اصلی اینجاست که نمی‌توان دمای محیط زندگی را به‌طور کامل تنظیم و کنترل کرد پس این مشکلات کمابیش اجتناب‌ناپذیر هستند. خبر خوب این است که OEMها شارژدهی و شارژ سریع را تا حدی بهینه کرده‌اند به‌طوری که کاربران مشکلات کمتری در زمینه مدیریت شارژ باتری تلفن هوشمند خود دارند.

با این همه، می‌توان به کمک برخی ترفندها از تخریب ناگهانی و بیش از حد باتری به علت گرما و یا افزایش سن آن، جلوگیری کرد. به عنوان مثال، در حین شارژ شدن باتری از صحبت کردن با دستگاه موبایل و یا انجام بازی‌های سنگین که پردازنده را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهند، خودداری کنید. دقت داشته باشید که پس از حدود هزار بار متصل کردن دستگاه موبایل به برق، باتری حدود 20% از ظرفیت خود را از دست می‌دهد.

برنامه‌های فعال

برنامه‌های فعال

باور کنید یا نه، برنامه‌های مختلف نصب شده بر روی تلفن هوشمندتان می‌توانند عمر باتری را کاهش دهند. در این میان برنامه‌های فعال بیشترین استفاده از باتری را دارند. بعضی از برنامه‌ها به نحوی طراحی شده‌اند که در طول یک روز، تاثیر بیشتری به نسبت سایر برنامه‌ها بر روی باتری می‌گذارند.

برنامه‌های GPS، برنامه‌های دوربین همانند Snapchat و برنامه‌هایی که به انتقال حجم زیادی از داده نیاز دارند، باتری بیشتری نسبت به برنامه‌هایی همانند ماشین حساب و مرورگرها مصرف می‌کنند. به عبارت دیگر برنامه‌هایی که از چندین سخت‌افزار برای عملکرد خود استفاده می‌کنند، مقدار بیشتری از شارژ باتری را مصرف می‌کنند.

دیگر برنامه‌هایی که به شدت بر روی باتری تاثیر می‌گذارند، بازی‌ها هستند. بازی‌ها برای اجرا شدن نیاز به پردازش گرافیکی بالا، کنترل هوش مصنوعی و فعالیت بالای پردازنده دارند. همچنین، بازی‌های موبایل که امروزه به صورت آنلاین انجام می‌شوند، با اتصال به داده‌ها باتری را بیش از پیش مصرف می‌کنند. البته در این میان نباید نقش نمایشگر به عنوان یک عامل فعال در زمینه مصرف باتری را از یاد برد. یکی از این بازی‌ها Pokemon Go  است. این بازی قادر به استفاده همزمان از GPS، بلوتوث، دوربین، نمایشگر و داده‌ها است. با ارائه این بازی به بازار، فروش باتری‌های تلفن هوشمند در مدت کوتاهی در بازار به دو برابر نرخ گذشته رسید.

هرچه برنامه‌های نصب شده بر روی تلفن هوشمند فشرده‌تر باشند، اثر مخرب‌تری بر روی باتری می‌گذارند. این مسئله برای کسانی که یکی از سرگرمی‌های اصلی آنان بازی کردن با موبایل است، به یک معضل اساسی تبدیل شده است. به عنوان مثال طرفداران بازی Call of Duty با روزی دو ساعت بازی کردن، باتری موبایل خود را به شدت تضعیف می‌کنند.

البته خبر خوب اینجاست که با سرعت گرفتن پردازنده‌ها و صرفه‌جویی در میزان انرژی مصرفی، می‌توان باتری را به نحوی قدرتمند کرد که برای دستگاه موبایل را برای بازی‌های سنگین نیز آماده کند. لازم به ذکر است شما می‌توانید از پاور بانک‌ها و هچنین قاب‌های باتری‌دار استفاده کنید و شارژ مورد نیاز گوشی خود را تا حدودی تامین کنید. اما در حال حاضر، تنها راه صرفه‌جویی در مصرف شارژ باتری، استفاده از برنامه‌های ساده و کارآمد است.

برنامه‌های غیرفعال

برنامه‌های غیرفعال

مواردی که در بالا بیان شد، مرتبط با برنامه‌های هستند که به‌طور دائمی فعال هستنند. برنامه‌های دیگری که در ظاهر غیرفعال هستند، یک مشکل دیگر برای باتری به حساب می‌آیند. به عنوان مثال، برنامه‌های پخش موسیقی که در هنگام خاموش بودن صفحه نمایش نیز اجرا می‌شوند، با اجرای چند ساعته خود، تهدیدی برای باتری به حساب می‌آیند.

فرض کنید که تلفن هوشمندتان را در جیب خود گذاشته‌اید و به یک قطعه موسیقی و یا یک پادکست 30 الی 60 دقیقه‌ای گوش می‌دهید. مسلم است که باتری تحت تاثیر قرار گرفته و از شارژ آن کاسته می‌شود. خوشبختانه امروزه این برنامه‌ها بهینه‌سازی شده‌اند و در مدت زمان طولانی، شارژ بسیار کمی را مصرف می‌کنند.

برخی برنامه‌های غیرفعال دیگر عبارتند از: آب و هوا، برنامه‌های تناسب اندام و … . این برنامه‌ها معمولا به تنهایی اثر چندانی بر روی باتری ندارند. اما اگر برای مدت زمان طولانی و به صورت همزمان استفاده شوند، شارژ باتری را با سرعت کاهش می‌دهند.

سیستم عامل و وظایف آن

سیستم عامل و وظایف آن

در نهایت به مهمترین عامل برای نگهداری شارژ باتری می‌رسیم: سیستم عامل. سیستم عامل می‌تواند به روش‌های مختلف باتری شما را تحت تاثیر قرار دهد و همانند یک جاروبرقی شارژ آن را ببلعد! از آنجایی که سیستم عامل بر روی همه بخش‌های دستگاه موبایل اثرگذار است، نمی‌توان تنها یک راه را برای نحوه تخلیه شارژ توسط آن، معرفی کرد. با این‌حال، می‌دانیم که بیشترین اثرگذاری آن بر روی شارژ باتری از روی فعالیت‌هایی است که CPU انجام می‌دهد.

سیستم عامل‌ها و رابطه آن‌ها با عمر باتری، همانند تراشه‌ها در حال به روز رسانی است. نسخه‌های جدید بهینه‌تر هستند، سریع‌تر کار می‌کنند و در هنگام انجام کار، باتری کمتری مصرف می‌کنند. علاوه بر این، بیشتر سیستم عامل‌ها توانایی کنترل عوامل مختلفی همچون میزان تخلیه باتری، میزان استفاده از برنامه‌ها و میزان بهینه‌سازی موارد دیگر را دارند. از آنجا که لیست بهینه‌سازی‌های صورت گرفته در اندروید، بسیار گسترده است، از ذکر این موارد در اینجا پرهیز کرده‌ایم.

سیستم عامل در یک تلفن هوشمند وظایف گسترده‌ای را به عهده دارد. از آنجا که تعداد این وظایف بسیار زیاد است، میزان مصرف باتری نیز به مراتب توسط سیستم عامل بیشتر خواهد بود. اما جای نگرانی نیست. روز به روز سیستم‌ عامل‌های ارائه شده به بازار بیشتر و بیشتر بهینه می‌شوند تا تاثیر کمتری بر روی شارژ داشته باشند.

فعالیت‌های سیستم عامل در پس‌زمینه که به تخلیه باتری منجر می‌شوند، به دو دسته تقسیم می‌شوند: مورد اول، فعال کردن دستگاه موبایل به منظور بررسی تمام فعالیت‌هایی است که باید حتی در صورت خاموش بودن صفحه نمایش نیز انجام شوند و مورد دوم، استفاده از داده‌ها برای انجام این وظایف است. برنامه‌های آب و هوایی که باید به روز شوند و یا حتی ساعت تلفن هوشمند شما، از این دسته برنامه‌ها هستند. شاید با خود بگویید که این برنامه‌ها شارژ زیادی از باتری مصرف نمی‌کنند. اما باید دقت داشته باشید که تعداد برنامه‌های فعال بدین صورت در تلفن هوشمند به بیش از ده مورد می‌رسد.

از آنجا که این برنامه‌ها را نمی‌توان به حالت تعلیق درآورد، پس باید باتری و میزان شارژ آن را با این شرایط تطبیق داد. البته این برنامه‌ها برای کاربران ریشه (Root) قابل تغییر هستند اما باید این نکته را به خاطر داشت که چون سیستم عامل به نوعی ستون فقرات اندروید است، نمی‌توان تغییرات گسترده‌ای در آن ایجاد کرد. در واقع نمی‌توانید نحوه عملکرد سیستم عامل را تغییر دهید و تنها کاری که می‌توانید انجام دهید این است که از نصب برنامه‌های غیرکاربردی برای خود، خودداری کنید.

در حالتی که به Root دسترسی ندارید، بهتر است به سیستم عامل خود اطمینان کنید و با استفاده از حالت Doze وظایف پس‌زمینه را دسته‌بندی کرده و یا آن‌ها را به صورت غیرفعال در آورید. یک برنامه کاربردی در این زمینه، Adaptive Battery است که به صورت خودکار، برنامه‌های پس‌زمینه که مورد استفاده شما نیستند را، خاموش می‌کند. علاوه بر این‌ها، OEMها با اعمال شرایط محدود کننده، عملکرد خود برنامه را نیز با هدف کاهش مصرف باتری، تحت تاثیر قرار می‌دهند. بدین ترتیب این برنامه‌ها به صورت موقت از دسترس خارج می‌شوند.

موارد بسیاری وجود دارند که باتری شما را کنترل و یا خالی می‌کنند. بهینه‌سازی تمام این موارد، غیرممکن است. در نتیجه همواره عاملی وجود دارد که در نهایت شما را وادار کند تا دستگاه موبایل خود را به برق وصل کنید.

گاهی هم ممکن است از کسی بشنوید و یا در جایی بخوانید که بهترین راه برای نگهداری شارژ باتری، استفاده نکردن از دستگاه موبایل است! با این‌حال، همانطور که گفتیم، باتری‌ها به علت ساختار شیمیایی خود، به مرور زمان ظرفیت و شارژ خود را از دست می‌دهند. پس مهم نیست که چه کاری انجام می‌دهید، باتری در هر صورت پس از مدت شارژ خود را از دست می‌دهد.

بهترین راه برای صرفه‌جویی در مصرف باتری این است که لیست قدیمی ترفندهای حفظ شارژ باتری را دور انداخته و هرگز از آن‌ها استفاده نکنید. از طرفی کنار گذاشتن تلفن هوشمند را نیز فراموش کنید زیرا شما آن را تهیه کرده‌اید تا استفاده کنید! بهترین راه برای صرفه‌جویی در مصرف باتری این است که بفهمید کدام عامل مذکور بیشترین مقدار از شارژ باتری را مصرف می‌کند و سپس سعی کند این عامل را مدیریت کنید.

امیدواریم با کمک این مقاله بتوانید شارژ باتری و در نهایت عمر باتری تلفن هوشمند خود را افزایش دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.