ال سی دی, موبایل

همه چیز درباره LCD شکسته گوشی؛ از تشخیص تا تعمیر

همه چیز درباره LCD شکسته گوشی؛ از تشخیص تا تعمیر

 حتما شما هم تجربه­ شکستن صفحه­ موبایل­‌تان را دارید. گلس محافظ یا صفحه­ اصلی نمایش، چند ترک نازک یا خرد شدن کل صفحه، در هر صورت صفحه­ موبایل‌­تان خراب شده و شما دوست ندارید هر لحظه که به موبایل­‌تان نگاه می­‌کنید، تصویری شکسته و مخدوش ببینید.

    شاید برای‌تان سوال پیش آمده باشد که چرا صفحه­ موبایل­‌ها به این راحتی می­‌شکند. با وجود پیشرفت تکنولوژی، چرا ال سی دی گوشی را محکم­تر و مقاوم­تر نمی­‌سازند؟ این مشکل به خاطر ماهیت خود نمایشگر است. در عصر جدید صفحه­‌های بزرگ با ضخامت خیلی کم مورد علاقه­ مردم هستند. تولید­کنندگان هم به تبع این سلیقه روز­به­‌روز موبایل­‌ها را بزرگ­تر می­‌سازند. بنابراین وقتی به موبایل‌تان ضربه وارد می­‌شود، اولین جایی که آسیب می­‌بیند، صفحه­ نمایش آن است.

     شکستگی نمایشگر موبایل انواع مختلفی دارد. فارغ از اینکه کدام بخش دچار آسیب شده و علت آسیب چه بوده است، کابران عبارت “ال­‌سی­‌دی” را به کار می­‌برند. در حالی‌که ال­‌ سی د‌ی گوشی تنها بخشی از صفحه­ نمایش در موبایل­‌های هوشمند است و قسمت­‌های دیگر هم ممکن است دچار شکستگی شوند. در این مقاله می­‌خواهیم انواع شکستگی ال سی دی گوشی را بررسی کنیم و در هر حالت، راه حل آن را توضیح دهیم.

قسمت­‌های مختلف صفحه­ نمایش موبایل

قسمت­‌های مختلف صفحه­ نمایش موبایل

     تمام صفحه­‌های نمایش امروزی در موبایل­‌ها از سه بخش اساسی گلس (Glass)، تاچ (Digitizer) و ا‌ل­­‌سی­­‌دی (LCD) تشکیل شده‌­اند. البته اجزای دیگری هم در صفحه­ نمایش به کار می‌­روند.

     به طور خلاصه یک صفحه­ نمایش در موبایل از پنج لایه­ مختلف تشکیل شده است؛ گلسِ ال­‌سی­‌دی، دیجیتایزر یا تاچ، ال­‌سی­‌دی، صفحه­  نورانی و قابِ ال­‌سی­‌دی این پنج لایه هستند. در برخی مواقع برند­های سازنده­ی موبایل اجزای منحصر ­به فرد دیگری نیز استفاده می­‌کنند.

     چرا شناخت این بخش‌­ها برای کاربران اهمیت دارد؟ صفحه­ نمایش جز گران­‌قیمت­‌ترین بخش سخت افزاری یک موبایل است. برای موبایل های نسل نو که تماما به صورت تاچ کار می­‌کنند، صفحه­ نمایش تنها راه ارتباط ما با موبایل‌مان است. بنابراین بهتر است که قبل از اینکه به متخصص مراجعه کنید، تشخیص اولیه را خودتان بدهید. سپس متناسب با نیازتان به مراجع تخصصی بروید. اینگونه هم در زمان هم در هزینه­ مالی صرفه جویی کرده­‌اید و به نتیجه مطلوب خود هم رسیده­‌اید.

انواع شکستگی صفحه نمایش موبایل

در این قسمت می­‌خواهیم مدل­‌های مختلف شکستگی را با جزئیات شرح دهیم. شکستگی صفحه نمایش موبایل درجات متفاوتی دارد و لازم نیست برای هر قسمت به طور یکسان هزینه بپردازید.

  1. شکستگی گلس

     گلس لایه­ نازک شیشه­‌ای روی نمایشگر گوشی است که شکستن آن اختلالی در عملکرد صفحه ایجاد نمی­‌کند. لازم به ذکر است که گلس موبایل با محافظ­‌های پلاستیکی که برای محافظت از صفحه نصب می‌­شوند تفاوت دارد. گلس اصلی در کارخانه­‌ی سازنده نصب می­‌شود و برای گوشی­‌های نسل جدید، به صورت جداگانه تعویض نمی‌شود. یعنی اگر گلس شما شکسته شود، باید به مراکز تعمیر موبایل بروید تا با دستگاه‌­های مخصوص گلس شما را عوض کنند.همه چیز درباره LCD شکسته گوشی؛ از تشخیص تا تعمیر

     یکی از مهمترین ویژگی­‌های گلس، عایق بودن آن است. وقتی شما با موبایل‌تان کار می‌­کنید، متوجه جریان الکتریکی آن نمی­‌شوید. بنابراین در مواقعی که گلس شما شکسته، احتمال به وجود آمدن جرقه یا شوک الکتریکی بالا می‌رود. با وجود اینکه هنوز می­‌توانید از موبایل خود استفاده کنید، باید آن را عوض کنید. علت بسیاری از آتش­‌سوزی­‌هایی که گزارش می­‌شوند هم همین است.  گلس شکسته نمی­‌تواند به خوبی جلوی جریان برق را بگیرد. در نتیجه دمای موبایل بالا رفته و آتش می­‌گیرد.

     ممکن است در اینترنت راه حل­‌های خانگی برای ترک­‌های جزئی گلس موبایل­‌تان پیدا کنید. مانند استفاده از خمیر دندان روی ترک! با این وجود ما توصیه می­‌کنیم که هر راهی را در خانه امتحان نکنید. در اولین فرصت به یک مرکز تخصصی مراجعه کنید و قبل از تعمیر، درخواست مشاوره بدهید. سپس اگر لزومی به تعمیر داشتید، همانجا نمایشگر گوشی را تعمیر کنید.

2. شکستگی تاچ

     اگر تاچ آسیب دیده باشد، دستورات لمسی که به موبایل­‌تان می­‌دهید اجرا نمی­‌شوند و در این صورت باید هر چه سریع­تر به فکر تعویض آن باشید. تاچ، حساس ترین بخش ال سی دی موبایل است و متاسفانه تعمیر نمی­‌شود. تنها راه حل آن است که به نمایندگی‌های معتبر مراجعه کنید تا آن­ها با دستگاه‌های مخصوص، برایتان عوض کنند. برای اکثر موبایل­‌ها نسل جدید از قبیل آیفون و سامسونگ، قسمت تاچ به ال­‌سی­‌دی متصل است. بنابراین هنگام تعویض، کل مجموعه را عوض می­‌کنند.

3. شکستگی LCD

     اگر ال‌ ­سی دی گوشی شما دچار آسیب شده باشد، همه یا قسمتی از تصویر نمایش داده نمی­‌شود. لکه­‌های سیاه، خطوط صاف یا به شکل تار عنکبوت و نقطه­‌هایی که به رنگ آبی تیره در می­‌آیند، نشانه‌­های خرابی ال­‌سی­‌دی هستند. در این صورت هم مثل شکستگی تاچ، باید به مراکز مربوطه بروید و کل صفحه نمایش را تعویض کنید.

     به دلیل شیوع ویروس کرونا، استفاده از الکل برای ضدعفونی کردن سطوح به شدت رواج یافته است. بنابراین بسیاری از مردم روی موبایل خود هم الکل می‌­زدند تا آن را ضد­عفونی نگه دارند. اما نفوذ این مایع به داخل صفحه­ نمایش هم باعث از کار افتادن ال­‌سی­‌دی می­‌شود و سوختن آن را در پی دارد. بنابراین تنها شکستگی عامل خرابی ال­‌سی­‌دی نیست. در مواقعی هم که باتری موبایل اشکال دارد، افزایش حرارت موبایل می‌­تواند باعث سوختن اجزا صفحه­  نمایش ­شود. در این حالت عبارت “پیکسل سوخته” را به کار می­‌برند.

     در مواردی که تاچ یا ال­‌سی­‌دی شما شکسته است، پیشنهاد می­‌کنیم سریع و بدون اتلاف وقت آن را عوض کنید. فلزات صنعتی مانند جیوه در ساخت این قطعات به کار می­‌روند که ممکن است بر اثر شکستگی بخار آن به بیرون نشت کند. این فلزات بسیار خطرناک­اند و در تماس با بدن شما مسمومیت ایجاد می­‌کنند. به همین دلیل در این جور مواقع هرچه زودتر موبایل‌­تان را برای تعویض ال سی دی به مراکز معتبر ببرید.

هزینه­ تعمیر و تعویض

هزینه­ تعمیر و تعویض ال سی دی

   تعمیر ال­‌سی­‌دی گوشی جز گران‌­ترین خدمات برای موبایل است. این امر دو دلیل دارد. اول اینکه هزینه­ تولید خود نمایشگر بسیار بالاست و در حدود یک سوم کل قیمت موبایل را در­بر می­‌گیرد. مسلما صفحه‌های نمایش بزرگ با ضخامت کم و حساسیت بالا و وضوح عالی ارزان نخواهند بود. دوم، هزینه­ تعمیر یا تعویض ال سی دی گوشی است. برای اینکه نمایشگر جدید باید در جای درست قرار بگیرد، دچار لقی نباشد و به سایر قسمت­‌های داخلی موبایل آسیب نزند. خود تعمیر هم توسط کارشناس متخصص یا دستگاه­‌های مخصوص انجام می­‌شود که هزین‌ه­ای اضافی را دربر خواهد داشت.

     هزینه­­ تعمیر با توجه به نوع موبایل و شدت آسیب می­‌تواند از 300 هزار تومان تا 12 میلیون تومان متغیر باشد.

     عواملی که بر قیمت تعمیر و تعویض ال­‌سی­‌دی موبایل تاثیر می­‌گذارند عبارتند از:

1. نوع و شدت آسیب وارد شده

قطعا یک ترک در گوشه­ صفحه­ نمایش با خرد شدن کل صفحه هزینه­ یکسانی ندارد. افتادن موبایل روی آسفالت یکی از بدترین و پرهزینه­‌ترین اتفاقاتی است که می­‌افتد زیرا به کلی صفحه­ نمایش را نابود می­‌کند.

2. برند موبایل

برندهای موجود در بازار مانند آیفون، سامسونگ، هواوی، شیائومی، آنر، نوکیا و سایر برندها قیمت­‌های متفاوتی برای تعمیر یا تعویض دارند. با مراجعه به مراکز تخصصی می­‌تواند تعرفه هر کدام را بپرسید.

3. مدل موبایل و سایز ال سی­ دی آن

حتی در یک برند هم، مدل­‌ها متفاوت، هزینه­‌های متفاوتی برای تعمیر یا تعویض خواهند داشت. هر چه مدل موبایل شما جدید­تر باشد، هزینه­  آن بیشتر خواهد بود. همچنین ابعاد صفحه­ نمایش در تعیین قیمت موثر است. برای مثال در آیفون 11، مدل پرو سایز بزرگتری نسبت به مدل­‌های دیگر دارد. همین موضوع اندکی هزینه­ تعمیرات را افزایش می‌­دهد.

4. موجودی قطعات جانبی در بازار

ممکن است دسترسی به قطعات جانبی یک موبایل برای مدتی محدود باشد و اصلا قطعه­ مورد نظر موجود نباشد. در این صورت هم ممکن است با قیمت­‌های متفاوتی مواجه شوید.

5. اصل یا های­ کپی (High copy) بودن قطعات جانبی

هر چه موبایل پرطرفدارتر باشد، تنوع محصولات جانبی آن هم افزایش می­‌یابد. در این بین محصولات مشابه زیادی روانه­ بازار می‌­شوند که همه­  آنها اصل نیستند. ممکن است یک قطعه های­کپی هزینه­ی کمتری داشته باشد اما به همان نسبت کارایی کمتری هم دارد و شاید مجبور شوید دوباره آن را عوض کنید. بنابراین از متخصص حتما راجع به کیفیت محصولات جانبی سوال بپرسید و بعد اقدام به تعمیر یا تعویض کنید.

پیشگیری بهتر از درمان!

مراقبت از ال سی دی گوشی

     راهکارهای زیادی برای مراقبت از ال­‌سی­‌دی موبایل وجود دارند. چه بهتر که صفحه نمایش موبایل‌­تان اصلا دچار آسیب نشود. در این قسمت پیشنهادهایی داریم که از شکستن صفحه­ نمایش موبایل جلوگیری می­‌کند.

  1. از گلس­‌های محافظ که عمدتا ورق‌­های نازک پلاستیکی هستند استفاده کنید. تنوع این محصولات در جنس و ابعاد بسیار بالاست و نوع تمام صفحه­ آن لبه­‌های موبایل را هم پوشش می­‌دهد. بنابراین با هزینه‌ای اندک و خیالی راحت از موبای‌تان محافظت می­‌کنید. در صورتی که گلس محافظ آسیب دیده سریعا نسبت به تعویض و یاک کردن چسب گلس روی ال سی دی اقدام کنید. زیرا در طولانی مدت به نمایشگر گوشی‌تان آسیب وارد می‌کند.
  2. موبایل­‌تان را در جیب یا کیف جداگانه قرار دهید. در غیر این صورت برخورد مداوم اجسام دیگر مانند کلید، صفحه­ نمایش را خراش می‌دهند و حتی ممکن است که مستقیما بشکنند.
  3. از بامپر استفاده کنید. بامپر در لغت به معنای ضربه‌­گیر است و تفاوت آن با قاب این است که تنها دور موبایل را پوشش می­‌دهد. در نتیجه هم سبک­تر است، هم ارزان­تر.
  4. از پاک کننده‌های مخصوص برای تمیز کردن نمایشگر گوشی استفاده کنید. از شوینده‌های خانگی مانند پاک کننده گاز و سطوح و انواع سفید کننده‌ها به هیچ وجه استفاده نکنید. این شوینده‌ها بسیار قوی هستند و به نمایشگر گوشی آسیب وارد می‌کنند.

خلاصه­ مطالب

     امکانات موبایل­‌های هوشمند هر روز بیشتر و بیشتر می‌­شوند. بنابراین احتیاج ما هم به موبایل­‌مان روز­به‌­روز افزایش می­‌یابد تا جایی که موبایل­‌مان باید همیشه کنار دستمان باشد. همین امر سبب می‌­شود که گاهی در رفت­‌وآمد­ها و حین کار کردن موبایل از دست‌مان بی‌افتد و ال­‌سی­‌دی آن بشکند.

     در این مقاله سعی کردیم تا انواع شکستگی ال­‌سی‌دی و علت‌­های آن را توضیح دهیم. به خاطر هزینه­ زیادی که تعویض یک ال‌سی­‌دی دارد، بهتر است که با انواع مشکلات آن آشنا باشید تا در صورت لزوم بتوانید هزینه­‌ها را مدیریت کنید و بهترین تصمیم را بگیرید. در ضمن، راه­‌های مراقبت از ال­‌سی­‌دی هم به شما کمک می­‌کنند که هرگز دچار این مشکل نشوید و با اطمینان و آرامش کامل از موبایل‌تان استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.