ال سی دی, موبایل, وبلاگ

چگونه صفحه­ گوشی خود را تمیز کنیم؟

چگونه صفحه­ گوشی خود را تمیز کنیم؟

    شما هم صفحه­ نمایش گوشی خود را تمیز می­‌کنید؟

شاید به نظرتان برسد که با وجود پیشترفت تکنولوژی و موبایل­‌های هوشمندی که روز به روز جدیدتر می­‌شوند، لزومی ندارد که خودتان به طور مرتب تمیز کردن نمایشگر گوشی را انجام دهید، اما این دیدگاه اشتباه است!

     موبایل­‌های هوشمند جز جدانشدنی زندگی‌­های امروزی هستند. طبق تحقیقاتی که اخیرا انجام شده، بسیاری از مردم در طول روز یک لحظه هم موبایل­‌شان را از خودشان جدا نمی­‌کنند. بسیاری دیگر در کل شب هم همین‌طوراند! بنابراین تمیزی و بهداشت موبایل هم باید در روتین نظافت­‌مان قرار بگیرد.

     اما چرا صفحه­ نمایش؟ پاسخ این سوال بسیار روشن است. تمام ارتباط ما با موبایل­‌مان از طریق صفحه نمایش یا ال­‌سی­‌دی اتفاق می­‌افتد. همچنین هنگام صحبت کردن، ال­‌سی­‌دی مستقیما با صورت ما تماس دارد. پاندمی کرونا هم مزید بر علت شده تا در این شرایط با دقت بیشتری به ضد­عفونی بودن موبایل­‌مان و تمیز کردن ال سی دی گوشی اهمیت دهیم. قبل از شروع به تمیز کردن باید دقت داشته باشید که نمایشگر سالم باشد. اگر  ال سی دی شکسته باشد، ممکن است از بین درزهای باز شده آب به داخل گوشی نفوذ کند و موجب سوختن دیگر قطعات گوشی می‌شود.

     در ادامه می‌­خواهیم راهکار­های مطمئنی را به شما معرفی کنیم تا بتوانید ال­‌سی­‌دی موبایل خود را، راحت و سریع تمیز کنید.

چند نکته­  مهم جهت تمیز کردن نمایشگر گوشی

     قبل از شروع، بهتر است چند نکته­ ایمنی را رعایت کنید تا در حین تمیز کردن، موبایل دچار آسیب نشود.

  1. موبایل را حتما از شارژر یا پاوربانک جدا کنید.

موبایل را حتما از شارژر یا پاوربانک جدا کنید.

وجود جریان برق هنگامی که موبایل در حال شارژ شدن است، ممکن است حین تمیز کردن با آب و مواد شیمایی کمی خطرناک باشد. بنابراین قبل از تمیز کردن، موبایل خود را از هرگونه منبع انرژی جدا کنید. حتی خاموش کردن موبایل هم نکته‌­ایست که به نظر متخصصان بهتر است انجام شود.

  2. در صورت امکان، پورت‌­ها را ببندید.

برای اینکه آب یا شوینده­ مخصوص به داخل موبایل نشت نکند، می­‌توانید با چسب­‌های معمولی پورت­‌های موبایل را مثل اسپیکر­ها و پورت شارژر را بپوشانید. سپس اقدام به تمیز کردن چربی از روی نمایشگر کنید.

 3. تمام مراحل را به آرامی انجام دهید.

خاطرتان باشد که فشار آوردن به ال­‌سی­‌دی ممکن است به آن آسیب بزند. نکته­  اساسی برای گرفتن بهترین نتیجه، این است که در همه­  راهکارها و ترفندهای پاک کردن نمایشگر گوشی از چربی، مراحل را به آرامی انجام دهید.

مراحل تمیز کردن نمایشگر گوشی

 

مراحل تمیز کردن

1) از یک دستمال مخصوص برای پاک کردن ال‌­سی­‌دی استفاده کنید.

دستمال­‌های میکروفایبر یا بدون پرز، بهترین انتخاب برای پاک کردن وسایل الکترونیکی هستند. این نوع از پارچه بسیار نرم است و هیچ‌گونه پرزی روی صفحه­  نمایش باقی نمی­‌گذارد. دستمال­‌های عینک هم برای اینکار مناسب هستند.

دستمال کاغذی به خاطر داشتن الیاف کوچکی که از جنس چوب هستند، می­‌تواند روی ال ­‌سی ­‌دی خش بیاندازد. بنابراین از دستمال کاغذی استفاده نکنید.

2) ابتدا با دستمال خشک موبایل را تمیز کنید.

اینکار کمک می­‌کند تا برخی چربی­‌ها و همچنین اثر انگشت روی صفحه پاک شود. لبه­‌های ال­‌سی­‌دی را فراموش نکنید. بهتر است اینکار را در یک جهت انجام دهید. مثلا در تمام صفحه، از بالا به پایین دستمال را بکشید.

3) از آب مقطر استفاده کنید.

اگر احساس می­‌کنید که پس از مرحله­ قبل، موبایل شما هنوز کامل تمیز نشده، مقدار کمی آب مقطر را روی دستمال بریزید، سپس به آرامی دستمال را سرتاسر ال‌­سی­‌دی بکشید. آب شیر حاوی املاح است و ممکن است روی موبایل‌تان لکه­‌های سفید به جا بگذارد.

4) از پاک کننده‌­‍‌های مخصوص استفاده کنید.

مراکز معتبر خدمات موبایل، پاک کننده‌های مخصوص موبایل را در اختیارتان می‌گذارند. اگر دوست دارید که صفحه نمایش موبایل‌­تان را به بهترین نحو تمیز کنید، می­‌توانید یکی از پاک کننده‌­ها را تهیه کنید.

از شوینده‌­های خانگی مانند پاک کننده­  گاز و سطوح سرویس بهداشتی و انواع سفید کننده­‌ها برای تمیز کردن نمایشگر گوشی به هیچ وجه استفاده نکنید. این شوینده­‌ها بسیار قوی هستند و گلس موبایل را دچار خوردگی می­‌کنند. به همین دلیل ممکن است حتی در مقادیر بسیار کم، ال­‌سی­‌دی شما تضعیف شده و به راحتی بشکند.

از پاک کننده‌­‍‌های مخصوص استفاده کنید

همچنین از محلول­‌های آمونیاک اصلا نباید برای تمیز کردن گوشی استفاده کنید.

گاهی اوقات ممکن است انواع کرم­ها و لوازم آرایشی که برای صورت استفاده کرده‌­اید، هنگام صحبت کردن با موبایل روی ال­‌سی­‌دی قرار بگیرند. در این صورت هم نباید از پاک کننده­‌های آرایشی برای موبایل استفاده کنید.

میزان چربی زدایی و پی اچ (یا اسیدی بودن) این پاک کننده­‌ها برای ال­ سی­ دی موبایل مناسب نیست و باعث آسیب رسیدن به آن می­‌شود.

برخی از برندهای سازنده­ موبایل، دستورالعمل­‌های خاصی برای تمیز کردن ال ­‌سی­‌ دی ارائه می کنند. برای مثال کمپانی اپل سال‌هاست که استفاده از الکل را برای تمیز کردن موبایل ممنوع کرده است و تنها استفاده از پاک کننده‌­های مخصوص را توصیه می­‌کند.

5) ال ­‌سی­‌ دی گوشی را خشک کنید.

اگر پس از دستمال کشیدن، احساس می­‌کنید که هنوز ال ­‌سی­‌ دی کمی رطوبت دارد، موبایل را برای چند دقیقه در محیطی خشک قرار دهید تا آب­‌های اضافه کاملا تبخیر شوند. با اینکار مطمئن می­‌شوید که آب هرگز به درون موبایل نفوذ نمی­‌کند.

آیا می­‌توان موبایل ضد آب را شست؟

   اگرچه بسیاری از گوشی­‌های امروز ضد آب هستند، به این معنا نیست که می­‌توانید موبایل‌تان را زیر شیر آب بگیرید و بشویید. استاندارد IP67 در گوشی­‌های هوشمند عنوان می‌­کند که موبایل در برابر ذرات جامد مانند شن و گرد­و­غبار مقاوم است، و همچنین می­‌تواند در مخزن آب تا عمق 30 سانتی­متر به مدت 30 دقیقه دوام بیاورد.

     با این حال باز هم توصیه می­‌کنیم که موبایل را مستقیم زیر آب نگیرید. معمولا این استاندارد­ها برای این ارائه می­‌شوند که به شما اطمینان دهند اگر بر حسب اتفاق موبایل شما اندکی خیس شود، آسیب جدی به آن وارد نمی‌­شود. در صورتی که اگر موبایل را برای طولانی مدت در معرض آب قرار دهید، چسب مقاوم آن از بین می­‌رود و آب به داخل نفوذ می­‌کند.ممکن است قطعات داخلی گوشی آسیب ببینند و شما مجبور به تعویض ال سی دی گوشی شوید. حتی اگر تمام پورت‌ ها را به خوبی ببندید! بنابراین پاک کردن با یک دستمال مرطوب همیشه فکر بهتری است.

تداوم، اصل پاکیزگی

     در شرایطی که هر روز با موبایل‌مان کار می­‌کنیم، نباید انتظار داشته باشید که با یک بار تمیز کردن، صفحه­  موبایل تمیز بماند. آلودگی­‌های محیطی، اثر انگشت و چربی­‌هایی که از پوست به ال­‌سی­‌دی منتقل می‌­شوند، باید به طور مداوم پاک شوند. نیازی نیست که هر بار هزینه­  سنگینی چه از لحاظ مالی چه از لحاظ زمانی بابت تمیز کردن موبایل خود صرف کنید. کافیست که یک برنامه­  منظم؛ برای مثال هفته­‌ای یکبار، برای اینکار داشته باشید و هر بار با دقت صفحه موبایل را پاک کنید.

خلاصه مطالب

     در دورانی زندگی می‌­کنیم که به واسطه­  وجود ویروس کرونا، باید همه چیز را ضد­عفونی کنیم. موبایل­‌ها هم از این قاعده مستثنا نیستند و حتی بعد از دوران پاندمی هم باید به تمیز بودن نمایشگر توجه کنیم.

     در وهله­  اول، انواع شوینده‌­ها و پاک­‌کننده­‌های خانگی و محلول­‌های ضد­عفونی برای تمیز کردن نمایشگرگوشی به ذهنمان می­‌رسند. اما استفاده از هر یک می­‌تواند خسارات جبران ناپذیری به موبایل وارد کند. تمام قسمت­‌های مختلف موبایل­‌های هوشمند بسیار حساس هستند و برای تمیز نگه داشتن آنها، راهکار­های مخصوصی وجود دارند.

     استفاده از آب مقطر و دستمال مخصوص بدون پرز بهترین روش تمیز کردن صفحه موبایل می­‌باشد. سپس اگر احساس کردید که موبایل هنوز کاملا تمیز نشده، می‌­توانید از محلول­‌های مخصوص برای پاک کردن ال­‌سی­‌دی استفاده کنید. این محلول­‌ها در فروشگاه­‌های خدمات موبایل موجود هستند. تنها نکته­ مهم این است که آنها را به طور مستقیم روی اسکرین اسپری نکنید. مقداری روی دستمال بریزید و به آرامی دستمال را روی صفحه بکشید.

     به یاد داشته باشید که موبایل­‌های ضد آب هم برای شست­‌و­شوی مستقیم با آب و انواع پاک­‌کننده‌­ها مناسب نیستند. موبایل شما از هر نوع و برندی که باشد، پورت­‌هایی دارد که در برابر ورود قطرات کوچک آب مقاوم نیستند و این قطرات در صورت نفوذ، می­‌توانند به اجزای داخلی موبایل آسیب جدی وارد کنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.