ال سی دی, موبایل

نحوه پاک کردن چسب گلس از روی LCD

نحوه پاک کردن چسب گلس از روی LCD

  اگر شما هم یک موبایل هوشمند دارید، حتما تا به حال گلس محافظ ال­‌سی­‌دی نصب کرده‌­اید. اما گاهی این گلس ترک می­‌خورد یا می­‌شکند. بنابراین باید آن را عوض کنید و گلس تازه روی ال­‌سی­‌دی موبایل‌تان نصب کنید. مشکل هنگامی بوجود می­‌آید که چسب گلس قبلی روی صفحه­  موبایل‌تان باقی می­‌ماند. در این حالت نه تنها نصب گلس جدید دچار مشکل می­‌شود، بلکه اصلا نمی­‌توانید با ال­‌سی­‌دی چسبناک موبایل خود کار کنید. در این مقاله می­‌خواهیم نحوه پاک کردن چسب گلس از روی LCD را به شما آموزش دهیم که با اطمینان خاطر و بدون آسیب رسیدن به موبای‌تان، خودتان چسب اضافی را از روی آن پاک کنید.

چند نکته ایمنی برای پاک کردن چسب گلس از روی ال سی دی

چند نکته ایمنی برای پاک کردن چسب گلس از روی ال سی دی

 

 

پاک کردن چسب  گلس احتیاج به دانش خاص و مهارت تخصصی ندارد. با این حال بهتر است قبل از شروع، چند نکته­ مهم را انجام دهید تا به موبایل شما صدمه­‌ای وارد نشود.

1) موبایل را خاموش کنید.

این کار دو مزیت دارد. اول اینکه با خاموش کردن، صفحه تیره می­‌شود و راحت­‌تر می­‌توانید محل دقیقی که چسب روی آن باقی مانده را تشخیص دهید. به علاوه، از اتفاقات تصادفی هم؛ مثل اشتباهی تماس گرفتن، جلوگیری می­‌کنید.

2) قاب (Case) را دربیاورید.

بسته به اندازه و ضخامت قاب ممکن است نتوانید لبه­‌ها را به درستی تمیز کنید. بنابراین بهتر است از اول قاب را جدا کنید.

3) حتما از دستمال یا پارچه­‌های بدون­ پرز یا اصطلاحاً میکروفایبر استفاده کنید.

استفاده از پارچه­‌های میکروفایبر باعث می­‌شود تا پرز اضافه روی ال­‌سی­‌دی شما باقی نماند و هنگام تمیز کردن ال سی دی گوشی، صفحه­ نمایش موبایل‌تان شفاف بماند. ضمن اینکه پارچه­‌های دیگر ممکن است به خودی خود روی صفحه­  موبایل‌تان خط و خش به جا بگذارند.

 

روش ­های پاک کردن چسب گلس از روی LCD

روش ­های پاک کردن چسب گلس از روی ال سی دی گوشی

روش­‌هایی که در ادامه پیشنهاد می­‌کنیم، روش­‌های تست شده‌­ای هستند که می­‌توانید به راحتی در خانه و بدون صرف هزینه انجام دهید.

1)پاک کردن با دست

اگر مقدار کمی چسب، در نقاط مشخصی باقی مانده، می­‌توانید با دست آن را از روی ال­‌سی­‌دی جدا کنید. دستمال مخصوص را بردارید و به آرامی روی قسمت مورد نظر بکشید. در صورت تمایل می‌­توانید دستکش بپوشید تا دست‌تان چسبناک نشود. تنها نکته­  این است که دستمال باید تمیز و بدون چربی و گرد و غبار باشد. این روش برای حالت­‌هایی که چسب خیلی قوی یا در مقدار زیاد نباشد، مناسب است.

2) استفاده از الکل

Use alcohol to clean the LCD

با وجود پاندمی کرونا، الکل به وفور در همه­  خانه­‌ها یافت می­‌شود. مقداری از دستمال را به الکل آغشته کنید و به آرامی روی چسب های باقی مانده بکشید. این کار را برای دو تا سه دقیقه انجام دهید تا چسب نرم و شل شود. سپس می‌توانید به راحتی آن را از روی ال­‌سی­‌دی جدا کنید. الکل زود خشک می­‌شود یا اصطلاحا می‌­پرد. اگر این اتفاق افتاد، مراحل را از اول دوباره طی کنید. در این روش، اصلا نباید الکل را مستقیم روی موبایل بریزید چون ممکن است به داخل ال­‌سی­‌دی نفوذ کند و به قطعات داخلی موبایل آسیب برساند.

3) استفاده از سرکه

بهترین حالت استفاده از سرکه این است که آن را به نسبت مساوی با آب مخلوط کنید. سپس دستمال تمیز را به مخلوط سرکه و آب آغشته کنید و مانند روش قبل، به آرامی روی چسب­‌ها بکشید تا از روی ال‌­سی­‌دی پاک شوند. بعد از اینکار باید اجازه دهید که مخلوط به طور کامل خشک شود. سپس با خیال راحت می‌­توانید از موبایل‌تان استفاده کنید یا گلس محافظ جدید نصب کنید.

4) استفاده از وازلین

وازلین که از مشتقات نفت به حساب می‌­آید، به خاطر وجود چربی­‌های گرفته شده از نفت می‌تواند حلال خوبی برای چسب باشد. مقداری از وازلین را مستقیم روی چسب­‌های باقی مانده بگذارید و خوب پخش کنید. و به مدت دو تا سه ساعت زمان بدهید تا چسب­‌ها نرم شوند. سپس با استفاده از یک تکه پلاستیک، مانند کارت یا کاردک­‌های آشپزخانه، با دقت تمام وازلین و چسب­‌ها را از روی ال­‌سی­‌دی پاک کنید. در نهایت با یک دستمال خشک، تمام اسکرین را کاملا تمیز کنید.

5) استفاده از روغن یا مایونز

مواد چرب، مانند روغن یا مایونز نیز می­‌توانند مثل وازلین، در پاک کردن چسب از روی ال­‌سی­‌دی موثر باشند. اگر هیچ کدام از موارد قبل در دسترس شما نبودند، یک لایه­  خیلی نازک از مایونز یا روغن را روی ال­‌سی­‌دی قرار دهید و پس از حدود نیم ساعت، با دستمال میکروفایبر آن را به آرامی پاک کنید. می­‌توانید چند بار با دستمال خشک اسکرین را پاک کنید تا از تمیز بودن آن مطمئن شوید.

موادی که هنگام تمیز کردن چسب گلس نباید استفاده کنید.

 

موادی که هنگام تمیز کردن چسب گلس نباید استفاده کنید.

ممکن است فکر کنید که شوینده­‌هایی که برای سطوح در خانه استفاده می­‌کنید، می­‌توانند به راحتی چسب اضافی را از روی ال­‌سی­‌دی موبایل پاک کنند.

اما به هیچ وجه نباید از آن­‌ها برای پاک کردن چسب روی نمایشگر استفاده کنید. این نوع شوینده­‌ها، ترکیبات شیمیایی قوی­ای هستند و برای اینکه جرم و آلودگی را از سطوح سختی مثل فلزات یا سنگ­‌ها پاک کنند، ساخته شده­‌اند. بنابراین برای قطعات ظریف و حساسی مثل موبایل به کار نمی­‌آیند. ممکن است ال­‌سی­‌دی را دچار خوردگی کنند و به راحتی به داخل موبایل نفوذ کنند. در صورتی که آب به داخل دستگاه نفوذ کند موجب سوختن نمایشگر گوشی می‌شود. در این مواقع شما مجبور به تعمیر ال سی دی گوشی و پرداخت هزینه‌های زیادی می‌شوید.

حتی در مواقعی که می­‌خواهید از الکل استفاده کنید، نباید آن را مستقیم روی موبایل اسپری کنید. بلکه باید با یک دستمال که به الکل یا مخلوط سرکه و آب آغشته شده، چسب­‌های باقیمانده را از صفحه جدا کنید.

مشکل دیگری که این شوینده­‌ها دارند این است که به دستمال هم آسیب می­زنند. دستمال­‌ها و پارچه­‌های میکروفایبر از الیاف مصنوعی درست شده­‌اند و در معرض این مواد شیمیایی کارایی خود را از دست می­‌دهند.

مراقب الکتریسیته باشید.

همانطور که گفتیم، دستمال­‌های میکروفایبر از الیاف مصنوعی درست شده‌­اند. و بعضی مدل­‌ها خاصیت تجمع بار الکتریکی دارند. این یعنی ممکن هنگام کار با این نوع از دستمال­‌ها، بار الکتریکی روی آنها جمع شود و ناگهان جرقه بزند. که برای وسایل الکترونیکی مانند موبایل ویژگی خوبی نیست. بنابراین هنگام تهیه دستمال­‌های میکروفایبر، حتما نوع مقاوم در برابر الکتریسیته را بخرید.

خلاصه مطالب

امروزه موبایل‌­های هوشمند جز جدانشدنی زندگی ما هستند و تقریبا تمام کارهای خود را با موبایل انجام می­‌دهیم. اما گاهی مشکلاتی مانند شکستن گلس پیش می‌آیند که استفاده از موبایل را برای ما سخت و ناخوشایند می­‌کنند. جدا کردن گلس شکسته مشکل را به تنهایی حل نمی‌­کند چرا که ممکن است مقداری از چسب آن روی ال­‌سی­‌دی باقی بماند!

در این مقاله راهکارهایی را معرفی کردیم که کمک می­‌کنند با حداقل هزینه و صرف زمان بتوانیم مشکل خود را برطرف کنیم و از کارهای روزانه هم عقب نمانیم.

موادی مانند الکل یا سرکه، می­توانند چسب باقیمانده را شل کنند و باعث شوند که راحت­تر از روی ال­‌سی­‌دی پاک شود. همچنین موادی که پایه­  چربی دارند مثل وازلین، روغن یا سس مایونز، چسب­ را در خود حل می‌­کنند و به راحتی از روی ال­‌سی­‌دی جدا می­‌کنند.

رعایت چند نکته ایمنی از قبیل پاک کردن چسب گلس از روی LCD:

  1. خاموش کردن موبایل و جدا کردن قاب
  2. استفاده نکردن از شوینده‌­ها و پاک­‌کننده­‌های خانگی
  3. انتخاب درست پارچه برای پاک کردن چسب ال­‌سی­‌دی

این اطمینان را به شما می‌­دهیم که بدون نگرانی از خراب شدن موبایل، خودتان آن را راحت و در زمان کوتاه از هرگونه چسب و آلاینده پاک کنید. بنا به هر دلیل اگر نمایشگر گوشی آسیب نیست شما می توانید  با خرید ال سی دی گوشی و تعمیر آن در مرکزی معتبر، کارایی سابق گوشی خود را بازگردانید.

6 دیدگاه در “نحوه پاک کردن چسب گلس از روی LCD

  1. Shaparak گفت:

    مرسی ، با وازلین امتحان کردم رفت

    1. mohammad akbari گفت:

      درود بسیار هم عالی

  2. هستی گفت:

    سلام ممنون بابت توضیحات خوب شما من روی صفحه گوشیم چسب ریخته بود خیلی نگران شدم هر کاری می کردم پاک نمی شد تا اینکه توضیحات شما را دیدم روش 2 عالی بود با الکن چسب گوشیم پاک شد با سپاس از شما

    1. mohammad akbari گفت:

      درود ممنون از نگاه زیبای شما

  3. زهرا گفت:

    سلام ممنون بابت توضیحات خوب شما

    1. mohammad akbari گفت:

      سلام ممنون از شما بابت انتخاب ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.